Feliz Natal e Um Ano Novo Próspero! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu Feliz Natal e Um Ano Novo Próspero! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu

Feliz Natal e Um Ano Novo Próspero!

Door: carolinehermans

Blijf op de hoogte en volg Caroline

05 Januari 2012 | Mozambique, Maputo

Allereerst voor jullie allemaal heel veel goeds voor 2012! Weer een nieuw jaar, als een lege kalender, die hopelijk met veel mooie momenten gevuld gaat worden.

Terugkijkend op de maand december….

Te beginnen met Sinterklaas. De intocht van Sinterklaas bij de Nederlandse ambassade in Maputo was erg leuk. Gelukkig was het op 3 december ietwat bewolkt, dit was goed voor mijn schmink! Het verhaal was dat de Zwarte Pieten verdwaald waren in het Krugerpark en dat zij alle cadeautjes waren kwijtgeraakt…. Dus arriveerden we in een auto versierd met takken.. Eind goed al goed, de cadeautjes waren weer terecht!

Op 14 december hadden we de startbijeenkomst van het ‘gender equality’ project. Deze bijeenkomst vond plaats in een ‘mooie’ typisch Afrikaanse vergaderzaal. Fawemo gaat in januari 15 organisaties testen op de mate van gender gelijkheid in hun werk en projecten. Hiervoor hebben we een instrument ‘assessment-tool’ ontwikkeld. Tijdens de startbijeenkomst hebben we hierover uitleg gegeven. Iemand van de gender-unit van het ministerie van Onderwijs gaf een presentatie over gender concepten. Zij had de toepasselijke voornaam Presentina. En iemand van het ministerie van Gender gaf uitleg over het gender-beleid in Mozambique.

Eind december had ik weer vakantie. Bijna alle organisaties en scholen hebben dan vakantie. Hun winterstop kun je vergelijken met onze zomervakantie in Nederland. In januari begint ook weer een nieuw schooljaar. Dus heb ik natuurlijk deze kans aangegrepen om weer te reizen. Dit keer naar Zuid-Afrika. Sodwana om precies te zijn, dit ligt in KwaZulu Natal aan de oostkust.

De heenreis ging op zijn Afrikaans… Bij de grensovergang van Mozambique naar Swaziland, vroeg de douanebeambte; ‘Ik heb honger, heb je nog iets te eten voor mij?’. Vervolgens kwam ze erachter dat ze de stempel met de verkeerde datum in m’n paspoort had gezet, dus moesten we weer terug. Bij de grensovergang van Swaziland naar Zuid-Afrika, was men helemaal vergeten om een stempel te zetten…, dus weer terug. Uiteindelijk toch goed in Sodwana terecht gekomen.

Het Sodwana bay national park staat op de UNESCO werelderfgoedlijst en staat bekend om zijn koraalriffen, walvishaaien, haaien, schildpadden, dolfijnen en om het grootste zoetwater meer. Ik heb mijn Padi open water diver duik-brevet gehaald. Helaas op de bijna 20 kilometerlange schildpadden-strandwandeling, van 22.00-02.00 ’s nachts, geen enkele eier-leggende schildpad gezien! Gelukkig wel een hele mooie sterrenhemel. Vanuit Sodwana ben ik 2 daagjes naar Durban gereisd. Durban is niet echt een heel mooie stad, veel beton, wel een mooi voetbalstadion van het WK 2010 en veel grote shopping malls compleet met ijsbanen en zelfs golven om het surfen te oefenen.

In Sodwana heb ik ook Kerst en Oud & Nieuw gevierd, maar met het warme weer voelt dit toch anders dan in Nederland.

Veel succes in Januari!

• 05 Januari 2012 - 18:24

Fabienne (Pantein):

Hoi Caroline!
    De beste wensen voor 2012, dat het maar een heel mooi jaar voor je mag worden.
    Heerlijk al die vakanties! Dat geeft je weer mogelijkheden om te reizen. Luk dat je toch nog een beetje Sinterklaas gevierd hebt. Gefeliciteerd met het behalen van je PADI!
    Groetjes
    Fabiënne

• 05 Januari 2012 - 22:34

Caro S.:

Dag lieverd,
    Vanuit een nat en stormachtig Mestreech voor jou ook de allerbeste wensen voor 2012! May all your dreams come true and keep up the good work for those in need!
    Dikke poen en tot skypes! :)

• 06 Januari 2012 - 07:38

Iris En De Fam:

Hey Caroline,

De allerallerbeste wensen voor 2012. Wat een mooie belevenissen allemaal. Geweldige x-masfoto (bij ons was het overigens ook heel warm :))
    Keep us posted.

Groetjes ook van Evander, Vera & Stijn, Iris

• 06 Januari 2012 - 08:14

Ingrid:

Hi Caroline, ik wens jou alle mooie dingen van het leven toe, voor zover die nog niet aanwezig zijn in je mooie bestaan!! Fantastisch om te zien en lezen hoe je Afrika doorleeft en ontdekt. Hopelijk kun je de draad weer oppakken na al deze ontspanning. Veel succes.
    Liefs Ingrid

• 06 Januari 2012 - 10:55

Diane:

Caroline, een heel gelukkig nieuwjaar gewenst!!!

• 06 Januari 2012 - 11:41

Eva Stultiens:

Hallo Caroline

Jij ook de beste wensen voor 2012. Altijd heel leuk om je verslagen te lezen over je leven daar in Afrika.Volgens mij gaat het je daar goed af. Houden zo.
    Groeten van Eva (je oude huisbazin)

• 06 Januari 2012 - 11:55

Yvette En Co:

Hi lieve Caroline,

Heerlijke vakantieverhalen, visueel gemaakt, waardoor wij kunnen mee genieten. Volgens mij zit je helemaal in je element! Kom je oooooit nog naar ons kikkerlandje? Of moeten wij plannen maken om jou over een paar jaar daar te bezoeken?!
    Veel plezier Car... en nogmaals de beste wensen!

• 06 Januari 2012 - 12:40

Stans:

Hallo Caroline,

Ook alle goeds in goede gezondheid.
    En dat je nog vele zonnestralen mag ontvangen in het mooie Afrikaanse l
    land.
    Liefs Stans

• 08 Januari 2012 - 13:13

Jeanne:

Hallo Caroline
    Gezellig om weer wat van je te horen.
    je hebt het wel naar je zin hè.?
    In iedergeval ook vanuit een warm Nederland ( de camelia staat hier in bloei) de beste wensen voor 2012 en een heel gezond en gelukkig jaar .

• 09 Januari 2012 - 12:08

Janja:

Hee Caroline, en ja, na deze verhalen heb ik voor het eerst het gevoel dat onze werelden erg ver van elkaar liggen; Het is hier nu zooo KOUD! Alle goeds voor 2012. Keep in touch!

• 09 Januari 2012 - 14:55

Ineke:

Hoi Caroline,
    Wat een mooie zwarte piet ben jij. Mocht je ooit zonder werk zitten kun je je hier in Nederland wel laten inhuren.
    Nog de allerbeste wensen voor 2012 en ga er daar iets van maken!!!

• 11 Januari 2012 - 08:48

Carlo:

Hoi Caroline,

goed werk waar jullie voor staan, belangrijke support voor de vrouwen. Prachtige foto's en reisverslagen. Dat je ook dit jaar weer met dezelfde energie mooie 'avonturen' beleeft. Succes!

groetjes Carlo

• 25 Januari 2012 - 09:12

Rob Bakker:

Hoi Caroline,

Nog nooit zo'n geintegreerde zwarte pietin gezien, prachtig. Het is al weer even geleden dat ik gelezen heb, maar het valt me meteen weer op, ik lees heel veel inspiratie en je blijft dicht bij jezelf. Het kan bijna niet anders of je inspireert mensen door je positieve houding. Ga zo door en leef! Een prachtig 2012....

CU Rob

• 05 Februari 2012 - 21:57

Thea:

Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, we volgen je en hou je voeten droog.