Life happens when you are making plans... - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu Life happens when you are making plans... - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu

Life happens when you are making plans...

Door: carolinehermans

Blijf op de hoogte en volg Caroline

07 Mei 2012 | Mozambique, Maputo

Een paar weken geleden heb ik een bezoekje aan Nederland in juni geboekt en hier vrienden over geïnformeerd. Dat Nederlanders goed vooruit kunnen plannen werd weer bevestigd. Want ik kreeg reacties zoals “de weekenden zitten al vol gepland maar hier en daar is er nog een gaatje”. In Maputo wordt nauwelijks zo ver vooruit gepland. Dit heeft zijn nadelen en frustraties maar ook voordelen en ruimte voor spontaniteit (‘life happens when you are making plans’). Mijn broer heeft mij bezocht de laatste week van april en de eerste week van mei. Op het laatste moment wilde ik nog een catamaran regelen om samen een tocht naar Portuguese island & Inhaca te maken. Binnen 2 dagen moest ik ongeveer 20 mensen bij elkaar krijgen en dit lukte! Het was een mooie boottocht, door de gezellige mensen, de heerlijke zon en natuurlijk de mooie eilanden.

Met m’n broer heb ik het Krugerpark bezocht. We hebben een nachtje geslapen in een safaritent met een buffel bij onze tent ‘s avonds, kikkers in de douche en olifanten bij het ontbijt. We hebben bijna de big five gezien (olifant, buffel, neushoorn, leeuw, op het luipaard na) en mooie vergezichten in de omgeving van Hazyview.

Vervolgens zijn we naar Cape town gevlogen. Op zondagochtend in een gospelkerk in een township staan swingen. Een township is een zwarte buitenwijk. In de jaren 70 tijdens het apartheidregime moesten mensen gedwongen verhuizen naar deze townships, want bepaalde wijken (zoals district 6) moesten witte wijken worden, alleen voor blanken dus. Iedereen moest weg en daarna werd alles met de grond gelijk gemaakt. We hebben 2 townships bezocht, Langa en Gugulethu. Nu moet ik eigenlijk toegeven dat de townships in Cape town beter zijn ingericht dan de hoofdstad en de rest van Mozambique. Er is elektriciteit, stromend water en hele goede wegen en stoepen.

We hebben Kaap de Goede Hoop bezocht, het puntje van Afrika waar de Indische en Atlantische oceaan samenkomen. En Afrikaanse pinguïns gezien bij Simon’s Town. Bijna weggewaaid, want het was behoorlijk kouder dan in Mozambique. Ook een bezoekje gebracht aan Robbeneiland, waar Nelson Mandela gevangen heeft gezeten. Helaas niet op de Tafelberg geweest, er waren zoveel wolken dat we niets konden zien.

Koninginnedag gevierd in een Nederlandse kroeg in Kaapstad, was als vanouds gezellig, helaas zonder bitterballen! Maar in Franschhoek, bij Le Quartier Francais, hebben we later wel de bitterballen op de kaart gevonden en natuurlijk gegeten! Franschhoek is echt een aanrader, het lijkt zelfs ook bijna op Frankrijk.
We verbleven in een superleuke accommodatie, met Limburgse eigenaren. En hebben heerlijk gegeten en gedronken in mooie wijn-estates, zoals de Grande Provence Heritage Wine Estate en Delaire Graff Estate. De prijzen zijn niet te vergelijken met de prijzen in Nederland. In Franschhoek eet en drink je sterrenkwaliteit voor een Nederlandse eetcaféprijs.

Deze maand nog flink aan de slag bij Fawemo. Want in juni ben ik in Nederland voor 3 weekjes.

Warme Afrikaanse groeten, Caroline

• 07 Mei 2012 - 14:20

Lobke:

Hahahahaha, heel goed om de planningsstress van je NL-vriendinnen als insteek te gebruiken!! 10 punten ;-))

Hoe dan ook zie ik er heel erg naar uit om je weer eventjes te zien. En ondertussen, lekker blijven genieten daar!!!

KUS

• 07 Mei 2012 - 14:45

Diane:

ik ga ook zo'n bordje maken voor consulten bij de voordeur..... !

• 07 Mei 2012 - 14:50

Janja:

Hee, lekker ff weer iedereen zien in Nederland! Ik heb er de afgelopen weken van genoten, maar nu weer heerlijk terug om tot december aan de slag te gaan. En inderdaad ook hier 'life happens when you're making plans': zo mooi te ontdekken dat het zonder onze Nederlandse 'regelcultuur' toch allemaal lukt, en ... met een stuk minder stres! Lieve groet.

• 07 Mei 2012 - 15:04

Ineke:

Hallo Caroline,
    Leuk te lezen dat je zoveel ziet, met name de dieren, dat is toch een hele belevenis.
    Neem maar wel een beetje zon mee naar Nederland in juni, want op dit moment is het hier nog behoorlijk koud. Ik zit in juni in Frankrijk en hoop daar ook een beetje zon te zien.
    Bij Norbertushof wordt deze week met de bouw gestart en als alles goed gaat, gaan we eind 2013 verhuizen.
    Goede reis en goede vakantie in Nederland.

• 07 Mei 2012 - 16:53

Annemie:

Waw......Ben beetje jaloers! Super mooi en ik Ben blij dat je geniet van alles. Ik vertrek deze maand naar Parijs en Berlijn voor mijn werk. Is wel even anders dan olifanten en pinguins :). Zit nu in Athene. Ook lekker hoor! Ik wens je een goede reis en geniet van Nederland!!!!! Tot schrijfs. Groetjes Annemie

• 07 Mei 2012 - 17:25

Yvette:

Like!

• 07 Mei 2012 - 17:45

Caro Riga :

Dag lieverd,

Wat een mooi verhaal en super pics! Ik geniet elke keer weer van je belevenissen :).
    Fijn dat je in juni een paar weekjes in ons kleine kikkerlandje bent! Ik was van het weekend even terug in het Limburgse land voor een verrassingsbezoek aan oma, maar het was wederom vliegen en racen. Time flies, eh..
    Take care, stay happy & healthy en tot skypes maar weer!

Dikke knuffels! xxx

• 07 Mei 2012 - 20:22

Anouk:

Ooh Caroline, wat heerlijk allemaal! Fijn om te lezen dat je zo geniet :-) En mocht je zin hebben in een spontaan bezoekje als je in Mestreech bent, de deur staat altijd open! Liefs xx

• 14 Mei 2012 - 19:58

Margriet :

He Caroline,

Wat heb je weer ontzettend veel mooie & leuke dingen gedaan! Wow die foto's! Even tussen neus en lippen door schrijven (in je vorige bericht) dat je met prinses Anne gesproken hebt! Hoe stoer is dat!

veel plezier daar nog en succes met je werk!
    ps ook groetjes van Bram

• 29 Juni 2012 - 09:05