Een ei is geen ei, 2 eitjes in de auto en 7 paasei - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu Een ei is geen ei, 2 eitjes in de auto en 7 paasei - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu

Een ei is geen ei, 2 eitjes in de auto en 7 paasei

Door: carolinehermans

Blijf op de hoogte en volg Caroline

19 April 2012 | Mozambique, Maputo

Baptista is de hulp bij Fawemo, dit betekent dat hij schoonmaakt, de auto poetst en copietjes maakt. Het salaris van Baptiste is 4000 Meticals, omgerekend 120 euro. Hij gaat nog naar school en zijn vrouw ook, het collegegeld is 2000 Meticals. Afgelopen maand heeft zijn vrouw een babietje ‘Michella’ gekregen en ik mocht mee naar het ziekenhuis. Voordat we naar het ziekenhuis gingen heb ik samen met Baptista babykleertjes gekocht. Het ziekenhuis was vies, veel mensen op een kamer, enorm warm, en overal muggen. Gelukkig hingen er wel muskietennetten. Dit ziekenhuis ligt in de hoofdstad, ik ben benieuwd hoe de ziekenhuizen in de dorpen eruit zien. Op de terugweg reed de moeder van Baptista en de moeder van zijn vrouw met ons mee. Ik probeerde op mijn beste Portugees te zeggen ‘dus we hebben nu 2 oma’s in de auto’. ‘Nos temos duas avós no carro’, maar in plaats van ‘avós’ zei ik ‘ovos’. De oma’s keken me heel verbaasd aan… ik keek naar Baptista en hij moest hard lachen, want avós betekent oma’s, maar ovos betekent eieren.

Voor een weekendje weg heb ik de auto van FAWEMO geleend. De auto was al 2 jaar niet meer gekeurd en bij de laatste keuring waren er al wat gebreken, maar er is niet genoeg geld om alles te repareren. Ik ben een weekendje naar Ponta d’Ouro gegaan, een dorpje aan het strand in het zuidelijkste puntje van Mozambique. Alle wegen leiden naar Ponta, maar wat een slechte wegen… soms was het zelfs niet mogelijk om over de weg te rijden, grote gaten en zandpaden, maar wel mooi. In Ponta heb ik mooie foto’s gemaakt en weer dolfijnen gezien. Op de heenweg kregen we een lekke band, maar gelukkig hadden we een reserveband. Hier is geen ANWB, maar wel heel veel behulpzame mensen, die stoppen, wachten en meehelpen. We kregen zelfs een extra gratis reserveband mee voor op de terugweg. Dit was maar goed ook, want op de terugweg kregen we weer een lekke band!

‘On the occasion of the visit of her Royal Highness The Princess Royal the British High Commissioner requested the honour of the company of Ms Caroline Hermans (met een kalligrafie-pen geschreven) voor de Koninklijke lunch en Garden party om het diamanten jubileum van de ‘Majesty the Queen’ te vieren. Prinses Anne was op bezoek (de dochter van Queen Elisabeth van Engeland, oftewel de zus van prins Charles). Zij doet een hoop charity werk en is de beschermvrouwe van VSO. Dus we moesten in ‘formal or national dress’ aantreden. Het was eigenlijk heel gezellig, eerst een lunch in het huis van de High Commissior en met princess Anne gebabbeld en haar man Tim Laurence en vervolgens de garden party in de High Commission , met een glaasje Pimm’s!

Wat heb ik nog meer gedaan?
- Heb een fotocursus gevolgd (nu wordt het echt tijd voor een spiegelreflex… en een betaalde baan!)
- heb wijn workshops georganiseerd, de vriend van een collegaatje importeert heerlijke ‘groene’ wijn uit Portugal (Britelo uit de Minho regio, met belletjes)
- lekker eerste paasdag gevierd, met 7 beschilderde paaseitjes (tweede kennen ze hier niet, dus ik moest weer aan het werk)
- heel veel proposals geschreven om geld binnen te halen voor FAWEMO (nou hopen op een goed resultaat)
- Nog lekker van het warme weer aan het genieten, veel aan bbq-en, want het wordt al kouder ’s avonds (ik slaap weer onder een slaapzak, in plaats van alleen een laken, bij gebrek aan een dekbed)

De komende 2 weken ga ik samen met mijn broer een mooie reis maken, van Maputo naar Kruger en dan naar Capetown!

Fijn weekend!

  • 19 April 2012 - 19:16

    Yvette:

    !!! of te wel;
    - heftig, maar mooi dat ereen wereldwondertje is gekomen
    - Super avontuurlijk... in Cambodja had ik dezelfde ervaring wat betreft banden en wegen, maar daar moest je opletten voor struikrovers;-)
    - Great!!! Die handschoen pak je mooi op!

  • 19 April 2012 - 20:51

    Caro Riga:

    Lief vriendinnetje,

    Je bericht en foto's ontroeren me. Wat heb je veel meegemaakt lately: van de laagste regionen in de bevolking tot de hoogste, je hebt het allemaal in korte tijd mogen zien en ervaren. Wat een verschillen in de wereld, eh...
    Soms is het toch wel erg oneerlijk verdeeld. Dat maakt me weleens erg verdrietig.. Maar aan de andere kant ben ik heel dankbaar dat er mensen zoals jij zijn die zorgen voor een beetje bewustwording. Wat hebben wij het toch goed!
    Veel plezier met Ruud de komende twee weken, geniet ervan en maak graag weer veel mooie pics (die ook zonder spiegelreflex camera elke keer weer prachtig zijn)!
    Liefs en een dikke knuf uit het koude, hoge noorden!

    xx :)

  • 20 April 2012 - 08:54

    Janja:

    Hee Caroline, Zo leuk om je te kunnen blijven volgen. A lifetime experience. Keep us posted! Warme groet!

  • 20 April 2012 - 11:25

    Ingrid:

    Wat een prachtig verhaal weer lieve schat. Hoe kan het bestaan? Het blijft 1 groot avontuur voor je. Dat wordt misschien wel anders als je die betaalde baan hebt. Geniet nog maar ff van al die leuke extra's. Geniet met je broertje. Veel liefs.

  • 20 April 2012 - 15:59

    Carlo:

    Betaalde baan gewenst, tot nu toe onbetaalbare ervaringen gekregen. En ik mag er een beetje deelgenoot van zijn. Prachtig blijven steeds weer die boeiende verhalen en prachtige beelden.
    Geniet van jullie mooie reis komende weken. groet, Carlo

  • 20 April 2012 - 20:57

    Jeanne:

    Hallo caroline, alweer genoten van je verhalen.een hele fijne vakantie met Ruud en dat je veel wild mag zien.
    Geniet ervan

  • 26 April 2012 - 16:20

    Stans:

    Ha die Caroline,

    Zo te lezen maak je gelukkig van alles mee.
    Geen dag hetzelfde.
    Variatie doet leven.
    Geniet van de vakantie met je broer en veel plezier samen.
    Een dikke kus, Stans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mozambique, Maputo

Caroline

Actief sinds 08 Feb. 2011
Verslag gelezen: 1131
Totaal aantal bezoekers 73735

Voorgaande reizen:

13 April 2011 - 02 Juli 2012

Wonen & werken in Mozambique

Landen bezocht: