Het zit erop… - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu Het zit erop… - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu

Het zit erop…

Door: carolinehermans

Blijf op de hoogte en volg Caroline

29 Juni 2012 | Mozambique, Maputo

De knoop is doorgehakt! Ik kom terug naar Nederland. Het was een supermooie tijd, een avontuurlijk jaar & 3 maanden. Ik heb veel gezien, gedaan, veel mensen ontmoet, en vooral heel veel geleerd.

Ik heb de afgelopen weken weer leuke dingen beleefd.

Ik heb tijdens een weekend het olifanten reservaat van Maputo bezocht. Dit was een avontuurlijke tocht. Allereerst moet je met de auto op de ferry naar de andere kant van de baai van Maputo. De weg naar het reservaat zijn zandwegen, met diepe kuilen, waar je echt een 4x4 voor nodig hebt. Ondanks de 4X4 kwamen we toch vast te zitten, bij het duwen ook nog een slipper kwijtgeraakt, die was ergens verdwenen in het zand. We hebben een nachtje gekampeerd, geen stromend water, geen elektriciteit en geentoiletten. Maar wel met het strand op 5 meter afstand. We hebben olifanten gezien en dat is wel bijzonder. Want gedurende de burgeroorlog is heel veel wild gedood.

Daarnaast heb ik een superleuke dag georganiseerd, speciaal voor 33 meisjes die de afgelopen 5 jaar een beurs van FAWEMO hebben gekregen. Deze meisjes zijn nu tussen de 10-14 jaar, maar zijn ‘vulnerable’, (arm en veel zijn wees). Het doel van deze dag was om de meisjes te motiveren om door te gaan met school.

Wat hebben we gedaan? Een bezoek georganiseerd aan een universiteit met een middelbare school, met leuke speeches van 2 vrouwelijke scholieren en een docent. Een bezoek gebracht aan de tandartsenpraktijk op deze universiteit (veel meisjes studeren tandheelkunde) en uitleg gekregen van een vrouwelijke professor hoe je je tanden goed moet poetsen. Vervolgens hebben we het natuurhistorisch museum bezocht en in de tuin van het museum een heerlijke lunch gegeten. En na de lunch hebben we een andere universiteit bezocht, een rondgeleid door 5 studenten. Een speech gekregen van de business-vrouw van Mozambique van 2010. Awards uitgereikt aan de beste presteerders per klas, dus de meisjes met het hoogste cijfer kregen een leuk leesboek. En tot slot een goody bag aan ieder meisje gegeven met allerlei meisjes-spulletjes (lip-gloss, oorbellen, strikjes voor in de haren, een naaisetje enz.) en ‘n extra rugzak en pennen-etui met inhoud.

Wat zo leuk aan deze dag was, was dat het gelukt is om veel vrijwilligers te regelen die hebben meegeholpen. Ik heb contact gelegd met de Zuid-Afrikaanse school in Mozambique. 3 docenten en 5 scholieren van deze school hebben meegeholpen, omdat zij ook community service projecten doen. Ze hebben het eten voor de hele dag verzorgd, inclusief ontbijtpakketjes toen we de meisjes gingen ophalen, de lunch, de taart bij de afsluiting en een pakketje voor tijdens de terugweg. Zij hebben ook de goody bag verzorgd en de boeken.

Ik heb een bedrijf gevonden die 200 t-shirts voor ons heeft laten bedrukken met ons eigen ontwerp (meninas do mundo en het FAWEMO logo). Een ander bedrijf heeft pennenetuitjes met inhoud gedoneerd. En weer een ander bedrijf heeft snoepgoed en koekjes gegeven.

Natuurlijk is een goede voorbereiding het halve werk en dit is juist in Mozamnique zo lastig omdat men niet echt van plannen houdt. 5 dagen voor de dag, had zelfs een school die het ochtend programma zou verzorgen, gecanceld. Maar men is ook heel flexibel, mensen zijn echt bereid je te helpen op korte termijn en niet zoals je vaak in Nederland te horen krijgt ‘sorry, je bent te laat, je had dit minstens een maand eerder moeten aanvragen’.

Ik hoop dat deze dag indruk op de meisjes heeft gemaakt en dat ze niet te vroeg zwanger gaan raken (14 jaar), maar doorgaan met studeren. Dat is trouwens iets dat ik echt heb geleerd van mijn tijd in Mozambique: een opleiding maakt je als vrouw echt onafhankelijk, je kunt je eigen dingen kopen, je eigen keuzes maken en je bent niet afhankelijk van een man.

Tsja, het zit er dus bijna op! Mijn toekomst en familie is niet in Mozambique, dus ik kom definitief terug.

Ben wel nog bezig met een project om schoolbankjes te sponsoren.
Tot slot de 25 dingen die ik geleerd heb in Mozambique na verblijf van een 1 jaar en 3 maanden:
1. duiken, heb m’n padi brevet
2. beetje Portugees, biki Afrikaans, en ‘n paar woordjes Shangane
3. koken met (verse) kruiden, maar ook de tijd nemen om uitgebreid te koken
4. wachten, heel veel wachten en geduldig zijn
5. hele dagen op slippertjes lopen
6. links autorijden
7. Amurala drinken (was niet zo moeilijk)
8. dat onderwijs ontzettend belangrijk is en ervoor zorgt dat je als vrouw onafhankelijk bent
9. geld gaat boven moraal
10. met te veel mensen in een te klein busje zitten
11. hoe ik politie kan omkopen
12. meer bewust zijn van seizoensfruit
13. het zien van the big five (olifant, buffel, neushoorn, leeuw, op het luipaard na)
14. weer een huis delen met huisgenoten uit verschillende culturen (UK, Canada, Finland, Filipijnen) met (heeel) verschillende gewoonten
15. steeds beter het verschil weten tussen een hippo and rhino (neushoorn en nijlpaard)
16. hoe te knuffelen met cheetah’s
17. hoe frustrerend het kan zijn als je de taal niet spreekt (respect voor buitenlanders in NL)
18. om niet meer zo ver vooruit te plannen
19. de echte betekenis van ‘life happens when you are making plans’
20. het zijn van een volunteer-representative en vergaderingen voorzitten met allerlei nationaliteiten
21. straatverkopers afwimpelen
22. onderhandelen met taxichauffeurs
23. beter leren speechen door Toastmasters
24. het (heel vaak) winnen van de golden raspberry award (de meeste keren uhm gezegd tijdens een Toastmasters-bijeenkomst)
25. ‘n meer genuanceerdere mening over ontwikkelingswerk, maar ook nog steeds niet het antwoord hebben wat nu echt helpt

Dank je wel allemaal voor al jullie reacties & support en tot in Nederland!

Caroline

  • 29 Juni 2012 - 08:51

    Aukje:

    Caroline,
    mooie samenvatting van 1 jaar 3 maanden Mozambique! Vooral mooi om te zien wat je allemaal hebt gezien, gedaan, geleerd; ik heb je verslagen met veel respect en interesse gelezen!!

    Heel veel succes en plezier in het koude (brrrrr het regent hier alweeeeeer!) Nederland!

    liefs,
    Aukje

  • 29 Juni 2012 - 09:19

    Lobke:

    Life happens when you are making plans ... vind ik een mooie variatie op 'life's what happens while you were making other plans ...'
    (dat was een van mijn 25 ...)

    Gave dingen heb je zo nog even gedaan in de korte tijd dat je terug was ...

    Hoe laat arriveer je maandag op Schiphol?? Kus

  • 29 Juni 2012 - 11:16

    Eva Stultiens:

    Welkom thuis.

  • 29 Juni 2012 - 12:03

    Annemie:

    Hi Carioline, ik wens je een goede reis terug naar het kikkerlandje! Weet niet wat je verder gaat doen, natuurlijk eerst weer even wennen in Nederland, maar ik wens je veel succes ! Ik vertrek vandaag voor 6 weken naar Kreta. In augustus ben ik dan weer even in Athene. Tot schrijfs, Annemie

  • 29 Juni 2012 - 13:39

    Studiewurm Caro :

    Oi amiga, tudo bem? Wat een mooie afsluitende woorden voor nu... Ik heb onwijs veel respect en bewondering voor wat je allemaal gedaan hebt de afgelopen tijd! Ik verheug me onwijs als we dan eindelijk deze zomer weer eens wat meer quaiity time met elkaar kunnen doorbrengen en je me alles in vivo kunt vertellen... ;)
    Voor nu dank voor je mooie en vaak ook pakkende updates uit het verre Mozambique. Kom behouden aan in ons kleine kikkerlandje en tot heeeel gauw!
    Dikke knuf!! xxx

  • 01 Juli 2012 - 08:22

    Olga Gaykema:

    Dear Caroline,

    Ik heb het afgelopen jaar genoten van je reisverslagen, als dat je zelf even onderdeel bent van het leven daar. Mooi foto's, analyses en intensieve leermomenten. 15 maanden op een leven, dat is niet veel, maar 15 maanden daar is 15 jaar onvergetelijke ervaring erbij. Terugkeren in de hektische westerse samenleving zal ook weer even wennen zijn maar meestal gaat dat snel, geduld dat is iets wat wij met z'n allen wat meer zouden moeten hebben hier. Geniet nog met volle teugen. Groet Olga

  • 01 Juli 2012 - 15:40

    Ineke:

    Hoi Caroline,
    Weer welkom terug in Nederland. Na tijden van regen en kou lijkt het er op dat het komende week, zodra jij in Nederland arriveert, weer wat warmer wordt hier. Misschien dat jij wat zon meebrengt? Nu maar afwachten wat het leven verder voor je in petto hebt. Misschien is er een kans dat we je hier in Gennep nog een keertje terugzien. Zou wel erg leuk zijn. Ik heb in ieder geval genoten van al je reisverslagen.
    Groetjes en een bijzonder welkom terug.

  • 02 Juli 2012 - 07:30

    Janja:

    Zoooo herkenbaar allemaal, behalve dan dat duiken....heel lastig in Centraal Azie! Jammer dat je daar niet meer bent, in mijn achterhoofd zag ik nog een leuk bezoekje aan Maputo.... Het gaat je goed in Nederland. Keep in touch!

  • 03 Juli 2012 - 10:16

    Stans:

    Hallo Caroline,

    Dank dat je zo veel moeite hebt gedaan om ons op de hoogte te houden van het wel en wee in Mozambique.
    Met plezier heb ik jouw uitgebreide reisverslagen gelezen en er wat van opgestoken.
    Wat is het jaar snel voorbijgegaan.
    Voor jezelf een heel ervaring rijker.
    Ik wens je een behouden thuiskomst.
    Succes met het vinden van een baan in Nederland.
    Gr. en heel veel liefs, Stans

  • 03 Juli 2012 - 15:14

    Carlo:

    levenswijsheid opgedaan in 1 jaar waar een ander zijn gehele leven niet aan toe komt. Knap wat je allemaal gedaan hebt, veel respect voor. Hoop dat je terug in NL allen positief kunt blijven 'besmetten' met je goede ervaringen en levenslessen. Gaat je goed!

  • 04 Juli 2012 - 14:11

    Fabienne:

    Hallo Caroline,

    Welkom terug in Nederland!
    Wat een geweldige ervaring om zo'n lange periode in Mozambique te vertoeven! Dat vergeet je nooit meer!
    Ik hoop dat je weer een beetje kunt wennen. Heb je al plannen wat je in Nederland wilt gaan doen? Eerst acclimatiseren waarschijnlijk...

    Alle goeds gewenst.

    Groet
    Fabiënne

  • 09 Juli 2012 - 08:55

    Thea Van Krevel:

    Hoi Caroline,
    Welkom terug in Nederland, bedankt dat we een klein beetje mee mochten lezen en kijken over jouw leven en belevenissen in Mozambique.
    Ik heb net een stukje van de Camino gelopen naar Santiago de Compestela in Spanje, ook erg indrukwekkend.
    Veel succes met je verdere plannen en misschien tot ziens.
    Groet Thea

  • 10 Juli 2012 - 12:23

    Marieke:

    Wat een geweldige ervaring heb je hiermee opgedaan, je zult nu zeker anders in 't leven staan ( ook in Nederland ).
    Fijn om met je mee te kunnen lezen/reizen. ik hoop je nog eens te zien. Geniet eerst lekker van familie en vrienden, werk komt straks wel weer.
    Hartelijke groet, Marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mozambique, Maputo

Caroline

Actief sinds 08 Feb. 2011
Verslag gelezen: 8582
Totaal aantal bezoekers 73735

Voorgaande reizen:

13 April 2011 - 02 Juli 2012

Wonen & werken in Mozambique

Landen bezocht: