Kruger, Kaas en K-wegen… - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu Kruger, Kaas en K-wegen… - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu

Kruger, Kaas en K-wegen…

Door: carolinehermans

Blijf op de hoogte en volg Caroline

16 Februari 2012 | Mozambique, Maputo

Ik ben voor werk 4 dagen naar Chimoio en Beira geweest. Beira is na Maputo de grootste stad van Mozambique en ligt aan de kust. Chimoio ligt ook in het midden van Mozambique, maar dan in het binnenland.

De security scans en de regels voor handbagage zijn voor binnenlandse vluchten veel milder. De bagage gaat wel door een scanner, maar er wordt niets gecontroleerd. Voor mij ging een hele familie met wel 20 literpakken yoghurt in de handbagage. Ook de metaaldetector ging bij veel medepassagiers af, maar zij werden niet gefouilleerd. Horloges, riemen, schoenen, telefoons, je mocht alles gewoon aanhouden.

Chimoio heeft een heel klein vliegveld, er was zelfs geen licht op de landingsbaan. Van Chimoio gingen we naar Beira met de auto. Maar we kregen pech onderweg (we verloren iets…). Er is natuurlijk geen ANWB dus na 5 uur wachten op een andere auto, zijn we toch nog ’s avonds veilig in Beira aangekomen. Ik dacht dat de wegen slecht waren in Maputo, maar de weg tussen Chimoio en Beira heeft gaten waar je echt in verdwijnt.

Normaal gesproken roepen mensen wel eens “Mulungo” naar me, dit betekent buitenlander/blanke. Maar in Beira riepen kindjes “Chinesa!”. Blijkbaar kennen deze kindjes dit verschil niet.

Op de terugvlucht naar Maputo heeft mijn baas trossen bananen, mango’s, pinda’s en bonen meegenomen.

Als verjaardagscadeautje heb ik een nachtje Krugerpark cadeau gekregen van 2 Nederlandse vriendinnen in Maputo. Door de overstromingen waren sommige stukken nog afgesloten. Daarom moesten we een privé-weg nemen. We hadden een encounter met een bronstig mannetjes-olifant. Deze kun je herkennen aan een vloeibare stof op hun slaap. Ze kunnen behoorlijk agressief zijn door hun hoge testosteron gehalte. Ook hadden we bijna een botsing met een neushoorn, die opeens vanuit de bosjes voor onze auto sprong. Op deze weg zagen we ook nog een zeldzame Caracal, dit is een kat die je niet vaak tegenkomt. En ’s avonds toen we in de bushcamp aan het bbg-en waren, kwam een serval kat bij ons zitten.

Voor de rest…:
- ik heb m’n verjaardag gevierd met een enorme chocoladetaart en er werd voor me gezongen in Nederlands, Engels en Portugees.
- Lekker gevolleybald bij een Italiaanse compound.
- Bij Toastmasters gespeecht over ‘typical Dutch things’ (zoals onze liberal policies, 2.6 fietsen per persoon en natuurlijk de 15 kg kaas per persoon per jaar!).

Ik wens jullie een fijne carnaval toe! Ik heb vrijdagavond een Brazilian Carnival Party… moet alleen nog een ‘pekske’ vinden.

• 16 Februari 2012 - 09:16

Carlo:

Proficiat! Pas 32 en al zoveel ervaringen. Ben jaloers. Goed werk en daarnaast een groot avontuur. Kijk alweer uit naar je volgende verslag. Fijne tijd!

• 16 Februari 2012 - 09:25

Ingrid:

Heej Globetrotter, wat een avontuur weer. En wie wil dat nou niet, voor je werk 4 dagen naar de kust? Heerlijk om van je te horen en het Mozambiqaans gevoel te herbeleven. Al bijna een jaar daar, wat vliegt de tijd. Veel succes en vooral ook veel plezier nog.
    Take care,
    Liefs Ingrid

• 16 Februari 2012 - 09:47

Yvette :

Super om weer van je te horen, Caroline! Ben benieuwd naar het volgende verslag...

Veel liefs

• 16 Februari 2012 - 11:43

Letse Caro:

Lieverd, wat een belevenissen weer! Ik lees iedere keer weer vol trots en bewondering je avonturen in het verre Mozambique. Je weet dat ik je onwijs mis, maar het regelmatige skypen maakt veel goed (zeker in deze ietwat turbulente tijden)!
    Keep up the good work, take care and stay happy & healthy!
    En heel veel plezier met de Brazilian carnavalsparty morgen! Ben erg benieuwd naar je pekske :) ! Hier wordt helaas niets gevierd... Dat heeft wel 1 voordeel: het scheelt een fikse kater en heel wat pien oan de veuj ;)!

Liefs en een dikke poen uit een winters maar zonnig Riga! xx

• 16 Februari 2012 - 16:02

Ineke:

Hoi, nog proficiat met je verjaardag.
    Hopelijk vind je nog een leuke outfit voor het Brazilian Carnival. Hebben ze daar niet van die leuke korte rieten rokjes? Is altijd beter dan een gewone boerenkiel!
    In ieder geval veel plezier en groetjes.

• 21 Februari 2012 - 13:44

Lobke:

K-us!!!

• 23 Februari 2012 - 13:29

Janja:

Ja, jammer dat hebben we hier in Tajikistan dan weer niet: verneuk vlees!

• 02 April 2015 - 08:05

Emilie:

Caroline, ik zou graag met je willen mailen in verband met toekomstig langdurig verblijf in Maputo. Onder andere over de projecten die je noemt.
    emilieport@hotmail.com

• 10 Mei 2015 - 00:04

Lot Sternheim:

Dag Caroline, ook ik zou heel graag in contact met je komen over eventueel werken in Mozambique. alvast dank Lotte