When nothing goes right… go left! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu When nothing goes right… go left! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu

When nothing goes right… go left!

Door: carolinehermans

Blijf op de hoogte en volg Caroline

28 Januari 2012 | Mozambique, Maputo

Na 9 maanden kan ik concluderen dat ik nog heeeeel weinig van de Mozambicaanse (werk)cultuur begrijp. Ik zal dit aan de hand van enkele voorbeelden illustreren:

- Er wordt nauwelijks vooruit gepland, als je een vergadering plant over 3 weken, dan kun je beter mensen een dag van te voren bellen om hen te herinneren, anders is men de vergadering vergeten. Andersom geldt ook, als je mensen een dag van te voren opbelt om hen uit te nodigen voor een vergadering, dan komt men en worden alle andere werkzaamheden gewoon gecanceld.
- Ook al heb je de leiding gekregen over een project en denkt dat je ook het vertrouwen hebt, pas op dat je de leidinggevende niet passeert. Schrijf mails altijd uit de naam van de leidinggevende en spreek niet vanuit de ik-vorm…
- Bellen om te zeggen dat je te laat gaat komen voor een meeting is niet gebruikelijk. Wel is het gebruikelijk om te zeggen ‘ben er bijna’, ‘ben om de hoek’, ‘Nog 10 minuutjes’. Terwijl men vaak niet eens onderweg is. Men wil ander niet voor het hoofd wil stoten. Maar dit heeft veel wachten tot gevolg. De relatie tussen punctualiteit en efficiency is vaak ver te zoeken.
- Ook ‘durft’ men werknemers (met name oudere werknemers) in sommige gevallen niet te ontslaan. Men is namelijk bang voor witchcraft (hekserij), en is bang dat de ontslagen persoon een kwade spreuk over hen uitspreekt. Het afgelopen jaar zijn meer dan 20 ouderen in Mozambique vermoord omdat zij verdacht werden van hekserij. Er is veel armoede in Mozambique en mensen denken hun problemen worden veroorzaakt door kwade spreuken die ouderen over hen uitspreken. Je kunt dit vergelijken met onze middeleeuwen. Als het niet goed gaat, gaan mensen op zoek naar een ‘zondebok’.

Het regenseizoen is aangebroken. Dit betekent hoge temperaturen en veel regen. Ik heb de eerste tropische storm, genaamd Dando, al meegemaakt. Meer dan 5 centimeter per dag en harde wind. Dit met gevolg dat veel wegen veranderden in rivieren. De afvoer van veel wegen is al slecht, en daarbij gooien mensen veel rommel gewoon op straat, wat dit natuurlijk verergerd. Voor veel mensen was het lastig om naar werk te gaan. Ook het krugerpark had last van extreme regenval. Rivieren stroomden over, toegangswegen kwamen onder water te staan, rustkampen waren afgesloten van de buitenwereld en ook zijn enkele toeristen geëvacueerd. Het Krugerpark had nog een extra waarschuwing gegeven voor wie van plan was om met blote voeten in het water te lopen: "Guests are urged to exercise caution around rivers as crocodiles are likely to be in flat areas".

Iedere ochtend ga ik te voet naar mijn werk. Op straat zie ik dan veel verkopers, zij verkopen groenten en fruit, snoepjes && koekjes (per stuk) telefoon credits, dvd’s (vaak opgenomen in de bioscoop, je ziet mensen door het beeld lopen) en kleding en schoenen (mooi in rijtjes uitgestald). Vanochtend was ik getuige van een politie razzia. Blijkbaar hebben veel straatverkopers geen licentie. Een grote politiewagen stopte, meer dan 10 politiemensen renden naar de verkopers (sommige verkopers renden snel met hun spullen weg) en namen al het koopwaar mee en vertrokken weer. Weet niet zeker wat de politie met de spullen gaat doen, maar heb wel een vermoeden.

Deze week is het Marrabenta festival begonnen met optredens van bekende zangers. Marrabenta is een Mozambicaanse muziekstijl, een mengelmoesje tussen Mozambicaanse volksmuziek, Portugese volksmuziek en populaire westerse muziek en met veel gedans (‘Schudden met die billen’!). Ben naar een Marrabenta voorstelling geweest, met zangers en zangeressen van 70 en 80 jaar, maar dansen en zingen dat zij konden, echt leuk om te zien!

Maandag vlieg ik naar Chimoio en Beira, in de provincies Manica en Sofala in het midden van het land. We gaan daar 4 organisaties toetsen op hoe zij gender (gelijke kansen voor vrouwen en mannen) integreren in hun werk.

Fijn weekend!

• 28 Januari 2012 - 10:26

Ijswurm Caro :

Dag dappere dodo,

Vanuit een winters en bitter koud (-15) maar zonnig Riga even een kleine groet voor jou zovele duizenden km. verder zuidwaarts.
    Ik ben echt zo onwijs trots op jou! Het is niet altijd even gemakkelijk om in een land te leven en te werken waar het er zo anders aan toe gaat dan je van thuis uit gewend bent (ik kan er een beetje over meepraten, sommige verhalen zijn erg herkenbaar).
    Geniet echter van alle ervaringen, ontmoetingen en leermomenten. Je komt er uiteindelijk rijker van geest en met heel veel levenservaring uit. En weet dat je er nimmer alleen voor staat waar ter wereld je ook bent, je hebt een heel leger aan lieve mensen achter/naast je!

Dikke knuffel en tot skypes!

xx

PS: btw, een mooie spreuk waar je blog mee begint. En zo is het ook echt :)!

• 28 Januari 2012 - 10:27

Jan Hendriks:

Dag Caroline,
    Inmiddels mijn loopbaan bij TULSER beëindigd en op zoek naar een volgende uitdaging zullen we maar zeggen.
    Op dit moment werkzaam bij Maxima Medisch Centrum. Van daaruit werkend aan een nieuwe baanlanding.

Ik lees je verslag en ben steeds weer onder de indruk over de omstandigheden waaronder jij daar werkt en bouwt aan een toekomst. Met hele kleine stapjes in onze ogen maar waarschijnlijk voor de mensen daar soms hele grote passen.

Heel veel succes aldaar en ik blijf je met belangstelling volgen,

Groeten,
    JanH

• 29 Januari 2012 - 12:13

Marleen:

He Caroline,
    Kan me voorstellen dat het toch wel enorm wennen is, ook na een x aantal maanden. Het is zooooo anders dan wij hier gewend zijn. Maar je slaat je er toch heel dapper doorheen! En je maakt iedere dag weer wat nieuws mee, en dat is natuurlijk ook wel weer erg leuk. Ben benieuwd hoe je de field-trip gaat vinden. Ik wens je in ieder geval heel veel plezier en succes daarbij. Binnenkort weer een keertje skypen?
    Enne... laat ik dan ook maar met een toepasselijke spreuk eindigen: na regen komt zonneschijn!

Liefs uit een koud (!) Nederland,
    Marleen

• 31 Januari 2012 - 07:46

Janja:

Herkenning, herkenning! Vooral op je handen zitten, toch? Mooi hoor.

• 31 Januari 2012 - 10:17

Ineke:

Het is dus ook bij jou niet altijd mooi weer. Misschien kun je wat aan watermanagement gaan doen daar. Uiteindelijk hebben wij als klein Nederlands volkje de naam daar erg goed in te zijn.
    Succes.

• 03 Februari 2012 - 11:30

Marieke ( Pantein ):

Hoi Caroline,
    Allereerst wens ik je een inspirerend, goed en gezond jaar toe. Als ik je verhalen lees dan ervaar ik een totaal andere wereld, waarin jij nu verblijft. Vaak moeilijk, maar ook heel waardevol om dit te kunnen meemaken. Maar makkelijk is het zeker niet. Denk regelmatig "waar maken wij ons druk om "?
    Hartelijke groet vanuit een zeer koud ( schaatsrijp ) Mill.

• 06 Februari 2012 - 08:33

Stans:

HA die Caroline,

Weer genoten van je mooi verhaal en de prachtige foto"s.
    Hier in Nederland lekker vriesweer met veel zon en heerlijke zonnewarmte achter glas.
    Proficiat met je verjaardag en veel plezier.
    Een dikke verjaardagskus.
    Liefs Stans

• 08 Februari 2012 - 20:06

Jeanne:

Hi Nichtje,
    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Leuk fesie gehad?
    groetjes jeanne