Leisure & Local Lingo! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu Leisure & Local Lingo! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu

Leisure & Local Lingo!

Door: carolinehermans

Blijf op de hoogte en volg Caroline

28 November 2011 | Mozambique, Maputo

M’n vorige blog is alweer meer dan een maand geleden. De afgelopen maand stond in het teken van vakantie.

Eerst 10 dagen doorgebracht in Nederland en daarna 2 weken een auto gehuurd (met veel kuren, eerst de bandendruk, vervolgens de remmen, en daarna nog de airco stuk) en samen met Marjon rondgereisd door Swaziland, Zuid-Afrika en Mozambique.

Swaziland is een klein koninkrijkje met 1.2 miljoen inwoners dat grenst aan Mozambique en Zuid-Afrika. Het heeft qua natuur iets weg van Zwitserland, veel groene weiden en bergen. Swaziland staat bekend om de jaarlijkse maagdendans. Duizenden maagden dansen met ontbloot bovenlijf voor de koning in de hoop zijn nieuwe vrouw te worden. Hij heeft er volgens mij nu ook al meer dan 13 (zijn vader trouwde 70 keer). Beetje dubieus voor een land waar 20% van de bevolking besmet is met HIV/AIDS.

Zuid-afrika was ook mooi, mooie panorama uitzichten gezien met namen als “God’s window”. Ook weer het Krugerpark bezocht. Gelogeerd in een lodge met tamme cheeta’s en jonge leeuwtjes en vervolgens zelf door het Krugerpark gereden. Tot slot de vakantie afgesloten op Inhaca eiland in Mozambique.

En dan weer aan het werk! Gestart met een gender equality project (gelijke kansen voor vrouwen op onderwijs en gezondheidszorg ), Ook nog naar een conferentie geweest in Pretoria, gericht op sociale zekerheid in landen in Afrika waar VSO actief is. Veel landen in Afrika zijn bezig met sociale vangnetten op te zetten om armoede tegen te gaan, zoals uitkeringen toekennen aan kwetsbare groepen.. Het begin is er, overheden beginnen sociale bescherming te zien als een investering,Uitkeringen bijvoorbeeld kunnen namelijk arme mensen helpen om uit de vicieuze cirkel te komen. Veel van het geld voor deze uitkeringen komt van hulorganisaties Men heeft nog een lange weg te gaan voordat dit voorspelbaar, betrouwbaar en regelmatig is.

Natuurlijk ook weer wat Afrikaanse woorden geleerd ‘local lingo’:
• “Howzit bru?” = begroeting, hoe gaat ’t brother?
• “Eish!” = uitdrukken van een gevoel van verbazing tot frustratie, zoiets als “jeetje”, (Eish, het verkeer is druk vandaag!)
• “Lekker” = als iets geweldig, super of goed is (Die auto is echt lekker!)
• “Robot” = verkeerslicht, men noemt in Zuid-Afrika een stoplicht geen traffic light

In Mozambique is op dit moment een kookgas tekort. In mijn huis hebben we nog, maar ik heb het al gemerkt in een restaurant, ik kon alleen maar pizza uit de oven of salade bestellen. Ook een weekend lang geen water is weer voorgekomen, en elektriciteit dat uitvalt, en zelfs internet heeft kuren op dit moment. Ach, het hoort erbij!

Nog een leuk grapje gehoord van een Mozambicaan:
Een Mozambicaanse minister was op uitwisselingsbezoek in Frankrijk. Hij werd uitgenodigd bij een Franse minister thuis voor een diner. Hij complimenteerde de Franse minister voor zijn mooie appartement in het centrum van Parijs.
“Hoe komt u aan zo’n appartement?”.
“Tsja” antwoordde de Franse minister, “Kijk, ik zit in veel commissies, vandaar.”
Na een halfjaar bracht de Franse minister een werkbezoek aan Mozambique.
Hij was helemaal onder de indruk van het enorme grote huis van zijn Mozambicaanse collega,
‘Als ik zo vrij mag zijn, hoe krijgt u dit mooie huis voor mekaar?.
De Mozambicaanse minister antwoordde: “Kijk door het raam, ziet u die mooie weg?” .
De Franse minister keek.. en keek… en keek… “Nee, ik zie geen weg”.
“Zo dus.”.

Veel plezier met Sinterklaas! Ik heb de eerste pepernoten en speculaas al gebakken en sta zaterdag als Zwarte Piet op het dak van de Nederlandse ambassade.

• 28 November 2011 - 11:23

Diaan En Noelle:

Krijgen we ook een fotootje van piet op het dak ?? En heb je wel voldoende pepernoten ??? Leuk, leuk, leuk. xxxxx

• 28 November 2011 - 12:22

Yvette:

Super, Caroline! Veel plezier.

• 28 November 2011 - 12:53

Renee:

Leuk om te lezen weer! Wat een avonturen en vooral ook wat een andere 'wereld'. Ik ben nu toch echt een reis van 4/5 maanden naar Canada aan het voorbereiden. Spannend!
    En by the way zijn de 'rhino's op de foto's niet hippo's??

• 28 November 2011 - 15:12

Caro Riga:

Dag meis!

Wederom een leuk verslag en mooie pics! Zo te zien hebben Marjon en jij het onwijs naar de zin gehad!
    Erg grappig, ik ga komend weekend hier ook zwartepieten bij de ambassade :). Wij Nederlanders zijn toch echt onverbeterlijk, waar ter wereld we ons ook bevinden ;)!
    Mijn mama was van de week in Riga, dus ook hier zijn de eerste pepernoten en speculaasjes reeds genuttigd!
    Have fun, veel liefs en een dikke knuffel uit een donker en koud hoog noorden!

xx

PS: mocht je eventueel wat zon over hebben, dan mag je graag wat deze kant op sturen!

• 06 Januari 2012 - 14:13

Theo:

Mooi om te zien en leuk om te lezen, dat je al je kansen benut om Afrika te zien.

Hier weer mega veel ontwikkelen. Hoeveel maanden heb je nog op de teller?

Gr en veel plezier.