Apen en zo - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu Apen en zo - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu

Apen en zo

Door: carolinehermans

Blijf op de hoogte en volg Caroline

10 Oktober 2011 | Mozambique, Maputo

Nog een korte blog, want na 6 maanden in Mozambique heb ik eindelijk Zuid-Afrika bezocht!

Ik moest naar Zuid-Afrika voor een nieuw visum, Tot voor kort had ik alleen een simple entry visum, dit betekende dat ik Mozambique wel uit mocht, maar niet meer in. Maar nu ben ik de trotse eigenaar van een multiple entry visum! Dus ik ben voor het eerst de grens over gegaan.

Het verschil tussen Mozambique en Zuid-Afrika is opvallend. Je merkt het meteen al aan het landschap. Mozambique is droog, landbouw vindt er nauwelijks of op kleine schaal plaats. En in Zuid-Afrika zie je opeens groene velden, vol met banenenplantages of sugercane.

Zoals een echte Zuid-Afrikaan betaamd heb ik ook voor het eerst ‘biltong’ en ‘drywors’ gegeten, ’t smaakte goed, moet ik toegeven. Biltong is gedroogd vlees dat men in kleine stukjes snijdt, lijkt een beetje op parmaham en drywors is een heel smakelijk droogworstje. Ook zag ik heel veel Zuid-Afrikanen in groene ‘Springboks’ rugbyshirts, Rugby is hier een hele populaire sport en op dit moment is de worldcup aan de gang.

Het mooiste aan mijn weekend Zuid-Afrika was wel het bezoek aan het Krugerpark. Meteen al na de eerste 10 minuten heb ik zebra’s en giraffen gezien, maar ook enorm veel olifanten, reebokken, neushoorns en zelfs een leeuw en leeuwin kruisten ons pad. Heel indrukwekkend! Helaas waren alle lodges in het park volgeboekt, dus ik kon niet in het park overnachten. Toen kwamen we in het park een ouder echtpaar tegen met een lekke band (’t Krugerpark is nou niet echt een plek om uit je auto te stappen om je band te verwisselen). Dus hebben we snel een handje geholpen en vervolgens boden zij ons aan om in hun huis net buiten het park te overnachten. Dit was super. Harrie (Nederlander, woont al 50 jaar in ZA) & June (Engelse, woont ook al 50 jaar in ZA) hebben een mooi groot huis net buiten het park met uitzicht op de rivier. ’s Avonds hoorde je de leeuwen brullen en kleine bush babies (kleine aapjes), vervet aapjes en busbucks liepen door de tuin.

Ik heb genoten van een heerlijk weekend in Zuid-Afrika. Komend weekend ben ik in Nederland, eens kijken hoe het daar met alle apen gaat…;)!

  • 10 Oktober 2011 - 16:35

    Caro Latvia:

    Meis, wat een ontzettend mooie foto's en wat een geweldig verhaal wederom! Ik geniet iedere keer weer van je belevenissen hier in het koude hoge noorden! Heel veel plezier met "eepkes kieke" in ons kleine kikkerlandje komende week ;)!
    Veel liefs van een studiewurm uit Riga xxx

  • 10 Oktober 2011 - 19:55

    Stans:

    Wat een mooie en kleurrijke verhalen. Om van te smullen.
    Elke keer weer geniet ik hiervan.
    Ik wens je een fijne en plezierige vakantie in Nederland.
    Groet en liefs, Stans

  • 12 Oktober 2011 - 13:06

    Ingrid:

    Wauw, toch al in het Krugerpark geweest. Wat mooi, en dan heb je nog maar een stukje gezien denk ik. Wat een geluk weer dat je die mensen hebt getroffen. Altijd handig nwe contacten. Of hebben jullie gegoocheld en hun harten gestolen? Goede reis naar Nederland, ga maar lekker genieten van je familie en vrienden.
    Liefs, xxx

  • 12 Oktober 2011 - 13:43

    Janja Molemaker:

    Wow, ff een weekendje Zuid Afrika; wie doet dat nou??? Prachtig hoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mozambique, Maputo

Caroline

Actief sinds 08 Feb. 2011
Verslag gelezen: 611
Totaal aantal bezoekers 73817

Voorgaande reizen:

13 April 2011 - 02 Juli 2012

Wonen & werken in Mozambique

Landen bezocht: