Tof in tofu! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu Tof in tofu! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu

Tof in tofu!

Door: carolinehermans

Blijf op de hoogte en volg Caroline

05 Oktober 2011 | Mozambique, Maputo

Ik woon alweer bijna een halfjaar in Maputo, time flies… Zowel het werk bij Fawemo als alle leuke dingen buiten het werk, bevallen mij na 6 maanden nog steeds erg goed!

Ik ben een lang weekend in Tofo geweest. Een plaatsje in de provincie Inhambane, met echt een hagelwit strand. We sliepen in een treehouse (ja, in een boom) met uitzicht op het strand en de zee. Ik heb gesnorkeld met 4 walvishaaien. Dit was echt heel gaaf, walvishaaien zijn een bedreigde diersoort, blijkbaar zijn er wereldwijd maar 1000 geregistreerd. Een gemiddelde walvishaai is wel 8 meter lang, aan de bovenkant zijn ze grijs met grote witte stippen en de onderkant is wit. Ze eten plankton en kleine vissen en zijn dus ongevaarlijk. Ook heb ik dolfijnen van heel dichtbij gezien en een moederwalvis met haar jong, springend in het water.
In Tofo hebben we verse vis op de markt gekocht, zelf klaargemaakt (met rondspringende kakkerlakken in de keuken), heerlijke Amarula’s gedronken, kettinkjes van schelpjes en cashewnoten op het strand gekocht… nee, het leven is niet slecht hier!

Ik heb nog een interessant seminar bezocht waar 3 onderzoeken werden gepresenteerd over gender in Mozambique. Uit deze onderzoeken kwamen een aantal interessante cijfers naar voren. Zo is er In 10% van de huishoudens in Mozambique sprake van polygame, het hebben van meerdere vrouwen. Een van de redenen is dat de man vaak nog een jongere vrouw (lees kind) ‘koopt’, omdat de ouders van dit kind de bruidschat (lobolo) nodig hebben. Bijna 20% van de meisjes die nu tussen de 20-24 zijn, is voor hun 15de getrouwd en meer dan 50% van de meisjes tussen de 20-24 is voor hun 18de getrouwd…

Een ander interessant weetje, Mozambique heeft per 100.000 mensen maar 2.7 artsen. Ter vergelijking, Nederland heeft bijna 400 artsen per 100.000 mensen.

Een ander nieuwtje is dat de eerste parkeermeters zijn geïnstalleerd in Maputo, 10 meticals voor 2 uur (omgerekend ongeveer 30 cent).

Ik blijf me verbazen over de teksten op t-shirts die mensen dragen op straat:
• Merry Christmas (terwijl het ook hier nog echt geen kerstmis is)
• Yes, I am a girl (gedragen door een man!)
• 2 bierkratten op het hoofd dragen is ook normaal of een grote gasfles!

De komende maanden staan een aantal reizen op het programma, zo ben ik in oktober ben ik 10 dagen in Nederland.

En ik ben gestrikt om zwarte piet te spelen tijdens Sinterklaas op de Nederlandse school. Nu weet ik alleen niet of dit hartje zomer (40 graden…) zwart geschminkt, met handschoenen en mallot, zo’n goed idee is…!

  • 05 Oktober 2011 - 09:55

    Lobke:

    ... jaloers!!

  • 05 Oktober 2011 - 10:01

    Natascha:

    Heey Caroline! Goed om te lezen dat het je nog steeds zo goed bevalt. Prachtige foto's overigens. Ben echt jarloers op je als ik dat allemaal zo zie. Die kleintjes zijn echt om op te eten.....
    Zelf werk ik nog steeds bij Leeuwenborgh (CIOS en Veiligheid en Vakmanschap). Mijn contract is onlangs met een jaar verlengd. Het bevalt me nog steeds prima.
    Wens je nog veel succes daar!
    Groetjes, Natascha

  • 05 Oktober 2011 - 11:01

    Ingrid:

    Dear Caroline,
    waarom komt dit verhaal en de foto's me zo bekend voor? Ik denk dat het weer een van mijn dejavu's is!
    Mozambique is met recht een land te noemen waar de Afrikaanse normen en schoonheden overheersen. Het was fantastisch, ik kruis het af op mijn verlanglijstje. Je doet het geweldig daar, ik heb het met eigen ogen mogen aanschouwen. Ben super trots op je. Nog ff en dan ga ik terug naar (ook) mooi Nederland. Keep up the good work girl....
    Liefs Ingrid XXX

  • 05 Oktober 2011 - 11:38

    Renee:

    Nice! Ziet er goed uit allemaal Caroline. Ik begreep al van Iris dat je binnenkort ook even Stijn komt knuffelen. Ik ben vorige week geweest en het is een schatje! Ben zelf de laatste twee weken van oktober in Canada, en zo hoppen we de wereld over. Liefs

  • 05 Oktober 2011 - 11:40

    Marleen:

    He Caroline, wow!!! wat een heerlijk leven zo....ik ben benieuwd naar de 'real-life' verhalen als je straks even in NL bent....en de rest van de foto's. Geniet er nog van!

  • 05 Oktober 2011 - 14:36

    Ineke:

    Fijn dat je het nog steeds goed naar je zin hebt. Aan de reacties zie ik dat ook Ingrid nog steeds alive is.
    Alvast een goede reis naar Nederland, want ik lees dat je in oktober hier bent. Neem maar een warme trui mee en bereid je maar vast voor op vallende bladeren, herfst, kou etc. maar natuurlijk wel een warm welkom.

  • 05 Oktober 2011 - 14:56

    Janja Molemaker:

    Hee Caroline, wat een prachtige foto's. En wat een (vrouwen) leed schuilt er achter die zes zinnetjes! Fijn dat je naar Nederland gaat, maar goed dat je weer terug keert: nog te veel te doen!

  • 05 Oktober 2011 - 15:16

    Noortje:

    Heimwee.. naar Tofo, Inhambane!
    Gaaf dat je daar bent en het zo naar je zin hebt. Toi toi !!

    en veel plezier met je vakantie in Nederland..;)

  • 05 Oktober 2011 - 16:18

    Carlo:

    Blijf vooral schrijven, het is welkome en informatieve afwisseling in het dagelijks werk hier. Zie al uit naar volgende verslag. Veel succes daar.

  • 06 Oktober 2011 - 18:11

    Caro Riga:

    Lieverd, wat een mooie, pakkende woorden en pics wederom! Ik ben zo blij dat je op alle vlakken je draai hebt gevonden aldaar :)! Ik wens je een fijne tijd in Nl. maar we skypen een dezer vast wel weer eens even om bij te bebbelen. Dikke knuf uit een herfstachtig Riga! xx

  • 07 Oktober 2011 - 07:40

    Thea Van Krevel:

    Dag Caroline,
    Leuk om weer eens wat van je te horen, mooie verhalen. Hoe is het met de taal, heb je nog steeds les.
    Fijne tijd in Nederland.
    Vele groeten van de collega`s van Pantein.

  • 07 Oktober 2011 - 09:09

    Jeanne:

    Hallo Caroline,

    Weer een gezellig verslag van je avonturen en de foto,'s .
    Zoals je op de markt zit met je brede smile,je kunt bijna meedoen aan de reizen van Erica Terpstra!!!!
    Heerlijk hè, al die lachende mensen.
    geniet er maar van en veel werk plezier.
    Lieve groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mozambique, Maputo

Caroline

Actief sinds 08 Feb. 2011
Verslag gelezen: 681
Totaal aantal bezoekers 73812

Voorgaande reizen:

13 April 2011 - 02 Juli 2012

Wonen & werken in Mozambique

Landen bezocht: