Kanimambo & Dankie - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu Kanimambo & Dankie - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu

Kanimambo & Dankie

Door: carolinehermans

Blijf op de hoogte en volg Caroline

31 Augustus 2011 | Mozambique, Maputo

Ik heb mijn eerste Afrikaanse braai gehad, met heel veel vlees. Bij 2 Afrikaanse dames, niet in Zuid-Afrika, maar in Matola (klein plaatsje ten westen van Maputo). Ik heb een beetje Afrikaans geleerd:
- Verskoon my asseblief = Excuseert U mij alstublieft
- Dankie = Dank je wel, dank u
- "Kom sit langs my, asseblief" = "Kom eens naast me zitten" (bijna Limburgs!)
De Afrikaners (de blanke inwoners van Zuid-Afrika, vaak van Nederlandse, Franse en Duitse afkomst) spreken Afrikaans.

Om de kosten een beetje te sparen, bak ik met enige regelmaat een bananencake voor meetings. Tot grote vreugde van mijn collega’s, want zij vinden blijkbaar deze cake erg lekker. Na het derde stuk te hebben opgegeten, zei een collega het volgende: “Carolina, you really can get married.” Over gender stereotypes gesproken!

Ik heb nu een aantal scholen bezocht, maar vorige week schrok ik toch wel. Toen we het schoolplein opliepen, kon ik de wc’s al ruiken. Toen ik vervolgens langs een klaslokaal liep, zag ik dat de leerkracht een kind met een stok sloeg. In de klas waren geen stoelen en tafels, kinderen zaten in rijen met de benen gespreid op de grond. Er zat geen glas in de ramen. Tsja, waar begin je dan? Dan kunnen we als Fawemo wel aankomen met onze ‘gender’ interventies, maar eerst moeten we ervoor zorgen dat deze basale dingen in orde worden gemaakt. Het ministerie van onderwijs is hiervoor verantwoordelijk, maar blijkbaar komt het ministerie zijn verantwoording niet na. Nog genoeg werk aan de winkel!

Ik ben afgelopen weekend in Gaza geweest, een provincie waar Habitat huizen bouwt. Ik was in Gaza samen met Sharon, zij is de directeur van Habitat for Humanity in Mozambique, In Mozambique bouwt Habitat huizen voor orphans and vulnerable children. We hebben een aantal families bezocht. Childheaded families, dit zijn huishoudens bestaande uit alleen kinderen. Pa en ma zijn overleden, vaak door aids of hebben de kinderen in de steek gelaten. En huishoudens bestaande uit een volwassene (niet de ouder, maar vaak een oma) met 1 of meerdere kinderen. Zo heb ik een oma ontmoet die zorg draagt voor haar kleinzoon. Haar bovenlip was tijdens de burgeroorlog afgesneden door Renamo strijders. De families worden uitgekozen op basis van een aantal selectiecriteria, zo hebben childheaded families een hogere prioriteit dan families met een volwassene. De families krijgen een huis van steen, met een goed dak, een betonnen vloer en een wc. De wc is een hutje met een betonnen vloer en een gat, want een betonnen vloer is beter schoon te houden en dus minder kans op ziektes. Het was mooi om te zien wat een nieuw huis doet voor mensen, ze zijn echt trots, een huis geeft hoop. Geen last meer van vocht als het regent. Veiligheid, want het huis heeft een deur met een slot. Voor kinderen een rustige plek om huiswerk te maken. De bevolking in Gaza spreekt Shangana, kinderen leren Portugees op school. Ik heb 1 Shangaans woord geleerd, namelijk dank je wel: Kanimambo.
Ik ben nu bezig om samen met Habitat een concept paper te schrijven zodat we samen een project kunnen opzetten, Habitat bouwt huizen en Fawemo geeft kinderen een scholarship en traint de school, een holistische aanpak.

Ik ben ook een ander ideetje aan het uitwerken, namelijk een ‘individual scholarship program’, om meer funding binnen te halen voor Fawemo. De bedoeling is dat je voor een X-bedrag en kind voor een jaar kun sponsoren om naar school te gaan. Jij als sponsor krijgt dan van ons achtergrondinfo over jouw kind zoals een foto, de voortgang op school e.d.. Fawemo zorgt ervoor dat het kind een scholarship-package krijgt (uniform, boeken, schoenen etc.). Zodra dit meer vorm krijgt, dan zal ik ook bij jullie aankloppen….!

Fijne week!



Voor de liefhebbers het recept van de bananencake:
• 200 gram bloem + theelepel bakpoeder (als je geen zelfrijzend bakmeel gebruikt)
• 50 gram basterd suiker (en eventueel grote lepel honing)
• 6 eetlepels olie
• 6 eetlepels melk
• 3 eieren
• 4 bananen (3 geprakt en eentje in schijfjes)
• (eventueel wat rozijnen en/of stukjes chocolade)
Roer alles door mekaar, vet de bakvorm in met boter en dan 50 minuutjes in de oven.

  • 31 Augustus 2011 - 15:15

    Diane:

    Carolientje, wat ben je toch goed bezig (en elke keer wordt ik toch weer zo vrolijk van die filmpjes, briljant!)

  • 31 Augustus 2011 - 15:16

    Diane:

    zo daar zat een grote schrijffout in.....laten we maar zeggen dat dat zuid-afrikaans is.....

  • 31 Augustus 2011 - 16:30

    Lobke:

    Hey zeg, wie is hier nu eigenlijk een Kanjer??? Jij!! Supermooi zeg, deze verhalen. Krijg er een brok van in mijn keel en lees ze met veel warmte en plezier. Wat ben je toch mooie dingen aan het doen!!

    Geniet ervan, en blijf je zo laten verwonderen.

    Liefs uit een zeer herfstig Nijmegen

  • 01 September 2011 - 10:01

    Judith:

    Hee Carrie, Ben zoo trots op je!!

  • 06 September 2011 - 13:46

    Caro (Riga):

    Dag lieverd!

    Wat een verhaal, weer. Een genot om te lezen. Ook de foto's zijn prachtig. Ik ben zo onwijs trots op je! Ga zo door en zet hem op! Je kunt voor deze mensen echt het verschil maken en dat is zo mooi... :)
    Verder hoop ik dat je ondanks de vele reality checks die je in Mozambique te verwerken hebt, je je ook amuseert en geniet van alles wat het leven aldaar te bieden heeft! Maar jou kennende gebeurt dat ook zeker ;)!
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal en hoop je snel weer een via skype te spreken! Mis je onwijs namelijk!

    Veel dikke knuffels uit Riga! xx

  • 13 September 2011 - 19:51

    Margriet:

    He Caroline,

    Dat recept.. klinkt goed zeg!! En vooral dat je nu geschikt bent om te trouwen! hahaha! Fantastisch compliment dus!
    succes daar!
    x
    ps hier wordt het langzaamaan wat herfstachtig en alweer eerder donker..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mozambique, Maputo

Caroline

Actief sinds 08 Feb. 2011
Verslag gelezen: 576
Totaal aantal bezoekers 73811

Voorgaande reizen:

13 April 2011 - 02 Juli 2012

Wonen & werken in Mozambique

Landen bezocht: