Ieeeee, uhm! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu Ieeeee, uhm! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu

Ieeeee, uhm!

Door: carolinehermans

Blijf op de hoogte en volg Caroline

05 Augustus 2011 | Mozambique, Maputo

De training advocacy is inmiddels afgelopen. Er waren deelnemers uit diverse provincies van Mozambiqe en zelfs deelnemers uit Angola . Angola is namelijk ook een Portugees sprekend land. Aan het einde van de training gaven de Maputo deelnemers aan de Angola deelnemers een capulana (met het alfabet). Deze capulana’s werden heel ceremonieel overhandigd. De Angola deelnemers kwamen dansend en zingend naar voren en de Maputo deelnemers knoopten vervolgens de capulana’s al dansend en zingend bij de Angola deelnemers om. Bij de vrouwen om hun middel en bij de mannen over de schouder.

Tijdens de training merkte ik dat de persoonlijke ruimte kleiner is. Zo kwam een vrouwelijke collega deelnemer naast me zitten, sloeg haar arm om me heen en bleef zo een half uur zitten.

De laatste 3 vrijdagen bezochten we met de Portugese les een aantal markten. Compone, een schoenenmarkt, vol met tweedehands & nieuwe schoenen. Xipamanine, een markt waar echt alles te koop is. En mercado Jeanette. Ik verwacht ieder keer dat ik schoenen of kleding tegenkom die ik zelf ooit in een kledingcontainer heb gedeponeerd. Op iedere markt kun je ook kunsthaar kopen, want de dames hier hebben bijna allemaal ingevlochten kunsthaar.

Ik heb het eiland Macaneta ontdekt. Op maar 35 km van Maputo ligt dit eiland. Om hier te komen moet je met een ferry de rivier bij Maracuene oversteken. Wat op zich ook wel een belevenis is, want eigenlijk passen maar 3 auto’s op de ferry, maar hier proppen ze er 6 op. Zo gaat het hier eigenlijk overal, in de chapa waar op een bankje maar eigenlijk 2 mensen kunnen zitten, zitten hier 3 of 4 personen… Macaneta is ook weer een supermooie plek, met mooie verlaten stranden. Zeker een plek om een weekendje door te brengen als het warm is.

Ook heb ik een art deco tour gedaan. In Maputo zijn heel veel gebouwen uit 1920-1940 in art-deco stijl. Zo hebben we een oude art deco gymzaal en bioscoop in bezocht. Het treinstation (ontworpen door Gustave Eifel, jaja die van die toren) is ook art deco. In de film Blood diamond met Leonardo DiCaprio zie je het treinstation van Maputo.

En ik heb een prijs gewonnen…. Ik heb bij toastmasters een onderdeel moeten verzorgen ‘table topics’. Het doel van dit onderdeel is dat iedereen de gelegenheid krijgt om (niet voorbereid/spontaan) te spreken. Tijdens de hele avond is er ook AH-counter, deze telt het aantal keer dat mensen uhm… zeggen. En natuurlijk was ik degene met de meeste keren uhm…. 17 keer maar liefst. Vandaar dat ik de golden raspberry award in ontvangst heb mogen nemen. De golden raspberry is een prijs die in Amerika wordt gebruikt als een parodie op de oscars, een prijs voor de slechtste film, meest beroerde acteur etc., Toastmasters gebruikt deze prijs voor degene die de meeste keren uhm zegt…. Doubtful honour!

Fatos:
- In het Portugees gebruik je inho of inha om een verkleinwoord te maken. Zo is een broodje, een ‘pauzinho’.
- Ik word vaak ‘altinha’ genoemd, alto is namelijk lang en dan roep ik maar lachend ‘Olá baixinho’ (hallo kleintje) terug.
- Als iets indruk maakt dan roept men ‘Epa’ of ‘Ieeeee’, volgens mij is dit te vertalen als ‘Poeh, poeh…’.
- In plaats van fluiten naar een vrouw, sist men hier. Soms roepen ze ook wat, maar meestal versta ik dit niet. Echter van de week wel, want toen zei iemand tegen me (was volgens mij als een compliment bedoeld): “Heey my size!”
- Ook kun je hier goed stappen. Gil Vicente, een art deco bar met jazz-muziek. Coconuts een enorme grote discotheek, waar ‘schurend’ wordt gedanst (compleet met vooroverbuigen, door de knieën zakken, etc.). Genoeg te zien,dus!
- Naast ligt Coconuts ligt de Ice lounge, maar om daar binnen te mogen moeten vrouwen hakken dragen,,, heb ik die toch niet bij me!
- Ik heb de 7de persoon in een PTT-post jas gezien… (steeds een andere persoon en steeds geen fototoestel bij).
- Een populair liedje op dit moment “No Próximo Ano” van G2, youtube-link: http://www.youtube.com/watch?v=ivlgb0z1KcQ
- Where are you from? Hollanda. O yes, I was in Holland, in Manchester!


  • 05 Augustus 2011 - 16:00

    Janja:

    Hee Caroline, Heerlik om zo even in jouw wereld te zijn. En ik denken dat Afrika altijd heet is...22 graden, terwijl wij hier in de bergen met 40+ zitten! En die prijs is echt om boven je bed te hangen, mooie momenten. Ondanks de verschillende werelden, zo veel herkenbaar. Ontroerend die arm om je schouders. Blijf schrijven hoor. Lieve groet, Janja (O ja, Khollandia is hier Colombia, denken ze .....)

  • 06 Augustus 2011 - 01:49

    Remco:

    Klinkt goed! en gefeliciteerd met je prijs, Altinha :-)

    Kan je trouwens duiken in Macaneta?

  • 06 Augustus 2011 - 08:52

    Caro S:

    Hola amiga!

    Que tal? Zo te lezen muy bien:)! Leuk verslag en mooie pics wederom, supers!
    Ik ben momenteel bij mijn mama in Spanje en snuif nog even een paar laatste zonnestralen op voordat het begin volgende week alweer richting koud en grijs Holanda gaat... Wat nou global warming?! Zo te zien in ieder geval niet in Nl..
    Take care, keep safe and happy en tot skypes/mails!

    Besos de Javea!

    xxx

  • 06 Augustus 2011 - 19:46

    Annemie:

    Hoi Caroline, ik ben blij dat het zo goed met je gaat en aan de hand van alle foto's kan ik zien dat je veel beleefd en vele nieuwe ervaringen op doet. Met mij is alles goed en ik ga deze maand naar Parijs en volgende maand naar Lissabon en Amsterdam om medische congresen te begeleiden. Dit nu voor een Amerikaans bedrijf. Ik heb er veel zin in. nou geniet van al dat moois om je heen en vooral van de fijne mensen!! take care. Annemie

  • 07 Augustus 2011 - 11:00

    Diaan:

    Carolientje, baixinho, (!),

    Ik moet nog elke keer zo lachen om die filmpjes van je met die dansende kindjes van de vorige keer, daar wordt je pas blij van!!!

    Tot snel??????????????????

  • 08 Augustus 2011 - 07:14

    Ineke:

    Hoi Caroline,
    Volgens mij hebben ze daar maar 1 PTT jas en doen ze daar gewoon met 7 man mee!
    En troost je, er zijn heel veel Nederlanders die hier in een toespraak veeeeeeel vaker uh zeggen dan die 17 keer van jou. En dan hebben ze het ook nog voorbereid, dus ik vind dat aantal van jou heel erg meevallen. Weet je trouwens dat goud heel veel waard is op dit moment. Hier in Nederland levert iedereen zijn oude goud in.
    Dus als je krap zit!!

    Groetjes

  • 08 Augustus 2011 - 14:24

    Tilly :

    Hee Caroline, met veel plezier lees ik je verslagen. Doordat je ook je uitstapjes met ons deelt lijkt het alsof je op vakantie bent :-)
    Gefeliciteerd met je prijs!
    Als ik naar de temperatuur kijk bij jou :-(
    Zoals je wel zult weten is het hier in Nederland bar slecht gesteld met het weer. Toen we terugkwamen van twee weken Ibiza hebben we zelfs de verwarming aangezet...het was 17 graden in de woonkamer. Hmm... Lieve groeten uit Kunrade

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mozambique, Maputo

Caroline

Actief sinds 08 Feb. 2011
Verslag gelezen: 1587
Totaal aantal bezoekers 73735

Voorgaande reizen:

13 April 2011 - 02 Juli 2012

Wonen & werken in Mozambique

Landen bezocht: