Olá! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu Olá! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu

Olá!

Door: carolinehermans

Blijf op de hoogte en volg Caroline

09 Juni 2011 | Mozambique, Maputo

In de weekenden probeer ik zoveel mogelijk van het land te zien. Alleen kost het reizen door Mozambique veel tijd omdat de afstanden ver zijn. Dus probeer ik in de weekenden mooie plekjes in de buurt van Maputo te ontdekken. Zo ben ik naar Inhaca eiland geweest. Een klein eiland (52km2) met dolfijnen, walvissen, schildpadden en mooi koraal. Met de boot een kleine 3 uur reizen. 's Ochtends om 07.30 de ferry genomen (met een hoop Mozambikanen en Zuid-Afrikanen al vroeg flink aan de alcohol, dansend en wel). Op zee zelfs een paar dolfijnen gezien. Vervolgens overgestapt in een kleiner bootje, dit betekent letterlijk jezelf in de andere bootje laten zakken (en met een backpack op je rug is dit toch wel een uitdaging). Voor het laatste stukje moest ik mijn broekspijpen oprollen en door het water naar het strand lopen. We sliepen in een guesthouse, badkamer buiten en gelegenheid om zelf te koken. Overdag hebben we heerlijk over het verlaten strand gewandeld, gesnorkeld met m’n nieuwe snorkeluitrusting (was toch wel koud), heerlijk geluncht met lula’s (inktvis), naar de ondergaande zon gekeken en ’s avonds zelf pasta gemaakt. Inhaca is zeker een plek om naar terug te gaan.

Op een zondag reed ik in een auto en zijn we aangehouden door de politie. Niet door de verkeerpolitie (die dragen blauwe uniformen), maar door ‘grijze’ politie. Deze ‘grijze' politieagenten morgen geen verkeersboetes uitdelen, maar proberen het toch om een zakcentje bij te verdienen. Gelukkig had de bestuurster van de auto ervaring hoe je hiermee moet omgaan. Volgens de politie hadden we een straat verkeerd overgestoken en moesten we mee naar het politiebureau. “Oké, dan gaan we mee naar het bureau.”. Politie: “Wil je het niet anders regelen…?” “Nee, hoor, als we een fout maken dan moeten we naar het bureau”. Politie: “Wil je het echt niet anders regelen…?” “Nee, hoor, als we een fout maken dan moeten we naar het bureau”. Dus wij achter de politiewagen aanrijden naar het politiebureau. Een paar straten voor het bureau stopt de politiewagen, de agent stapt uit, weer ’t raampje naar beneden. Het was toch niet nodig om naar het bureau te gaan, maar we moesten wel sorry zeggen! Er blijkbaar genoeg mensen die wel deze boetes betalen of deze agenten omkopen…

Ik heb van Sofia, de empregada, geleerd hoe je maniok klaar moet maken. Maniok ook wel bekend als cassave is een wortelknol, zowel de wortels als de blaadjes kun je gebruiken. De wortels smaken een beetje naar aardappel en de blaadjes naar spinazie. De wortels moet je eerst goed schoonmaken en dan koken in water met zout. Ook heb ik toranges ontdekt, een kruising tussen een mandarijn, grapefruit een sinaasappel. Beetje bitter, maar wel heel mooi van kleur. Daarnaast heb ik geleerd dat ik niet om een kilo tomates moet vragen, maar om een kilo tomate. Tomates betekent ballen en het woord wordt als scheldwoord gebruikt!

Bij fawemo heb ik mij de afgelopen weken in de ochtenden beziggehouden met marketing-achtige zaken; zoals het maken van flyers, posters, business cards zodat we de diensten van Fawemo gemakkelijker kunnen ‘verkopen’ aan donoren. De auto is helaas nog steeds stuk, dus dit betekent dat we nu geen scholen kunnen bezoeken, hopelijk komt hier vlug verandering in.

Inmiddels ben ik ook verhuisd naar m’n nieuwe appartement (kruising Avenida dos Mártires de Machava en Avenida 24 de Julho) met een slaapkamer aan de achterkant van het appartement… dus ik slaap heerlijk!

Dormir bem!

  • 10 Juni 2011 - 01:16

    Remco:

    Mooie foto van zonsondergang!

  • 10 Juni 2011 - 02:18

    Janja:

    Hee, wat heerlijk om zo even met je mee te leven, en wat een verschil met de wereld waar ik in zit; volop fruit en eten. Hier doe ik het al weken met brood, aardappel, tomaat en komkommer!
    Maar die kapotte auto die het werk min of meer blokkeert herken ik dan wel weer. Blijf genieten!

  • 10 Juni 2011 - 06:49

    Ingrid:

    Ha Caroline, zeker geen EHEC daar? Je hebt het al met al beter dan wij met z'n allen hier. Wij kunnen geen groentes eten van de straat, laat staan uit de winkels. Je ziet er goed uit op de foto, relaxed en zongebruind. En wat stoer van die actie tegen de politie. Super. Ik geniet van je verhalen en ik gun je zo dat je weer betere nachten hebt. Hou je goed en enjoy. XXX

  • 10 Juni 2011 - 07:58

    Diaan:

    leuk carolientje die fotootjes, je mag er nog wel meer sturen hoor, gesproken tekstje eronder en Floortje Dessing is er niets bij..........!

  • 10 Juni 2011 - 08:06

    Vera:

    Hey Caroline,

    Ik lees met veel plezier al je verhalen: superleuk en ook heel interessant allemaal. Prachtige foto's!

    Geniet lekker van je nieuwe appartement/nachtrust;-), veel plezier en succes daar!

    x
    Vera

  • 10 Juni 2011 - 10:55

    Rinske:

    Hee Caroline,

    Lekker al die bijzondere dingen die je leert klaarmaken! Het ziet er allemaal heel kleurrijk en exotisch uit.

    Liefs,
    Rinske

  • 10 Juni 2011 - 13:08

    Corrie:

    Ha Caroline,
    Wat een leuke verhalen schrijf je,
    Je bent een goede ambassadrice voor het land want we willen allemaal komen. Misschien ook nog een klein reisbureautje beginnen???????
    Wij wensen je verder een geweldige tijd en geniet iedere dag!!!!
    lieve groetjes
    Piet en Corrie

  • 10 Juni 2011 - 17:18

    Theo:

    Zit net je verslag te lezen. Avontuurlijk laten zakken van een boot en een beetje kamperen. Overigens heb ik van Ada (Corfiotische) geleerd hoe je inktvis moet klaarmaken voor de pasta. Hierin gebruik je tomatenballen. De truc is de volgorde hoe je de inktvis bereid. Overigens is het handig inktvis 3 weken in de vriezer te leggen. Daarna is die malser.

    De grijze politie doet mij denken aan een situatie in Rwanda, heel erg lang geleden. Tsja je maakt het maar mooi mee.

    Hier zijn wij uit het vaccuum. Frederik heeft een andere baan. Het huis gaan wij te koop zetten (ben nu allerlei laatste dingen nog aan het verven en opknappen) en wanneer het verkocht is, maak ik de overstap naar London. Het zou dus mooi zijn als dit een beetje snel gaat. Maar de onroerend goed markt staat er slecht bij in NL.

    Ben nog steeds aan het solliciteren. Zitten niet veel aardige banen in de markt. Volgende week weer wat gesprekken. Wordt vervolgd.

    Gr. Theo

  • 10 Juni 2011 - 21:19

    Lobke:

    Heerlijk om even met je geskyped te kunnen hebben :-)

    Mooie verhalen meissie. Blijven genieten en nu no op zoek naar wat portugees sprekende vriendjes en vriendinnetjes ;-)

    um fim de semana muito agradável para você, em Maputo. Divirta-se!

    beijos Lobke

  • 11 Juni 2011 - 07:35

    Studiewurm Uit Riga :

    Oi amiga!

    Tudo bem? I hope so! Hoe bevalt je nieuwe onderkomen? Ik hoop goed... Hier alles wel, nog een examen te gaan en dan ben ik als het goed is klaar met het eerste semester en kan de zomer beginnen :). We houden contact en skypen hopelijk snel weer eens! Miss ya!
    Dikke knuf uit een zomers en zonnig Riga!

    xx

  • 11 Juni 2011 - 16:31

    Noelle:

    Gaaf hoor! Klinkt supergoed! En wat fijn dat je verhuisd bent!

    Liefs

  • 11 Juni 2011 - 16:43

    Thea Van Krevel:

    Dag Caroline,
    Leuk om je verhalen te lezen hoe het je vergaat en alles wat je meemaakt.
    Ik kom net uit Maastricht en heb het Pieterpad beëindigd. En in de stad was het een gezellige drukte.
    Caroline, geniet ervan en de groetjes uit St. Anthonis en Mill.

  • 13 Juni 2011 - 14:25

    Claire:

    Hey Caroline,

    Leuk om al je verhalen te lezen en foto's te zien..En fijn te horen dat het je zo goed bevalt!
    Trouwens grappig dat je de hash hebt gelopen, heb ik in Bangkok ook vaker gedaan. Heel veel plezier en succes verder met al je werkzaamheden bij Fawemo! Keep in touch, XC

  • 17 Juni 2011 - 07:13

    Marieke Vd Heuvel:

    Wat ziet alles er "ontspannen "uit, zal in werkelijkheid wel wat anders zijn. Door de foto's gaan je verhalen nog meer leven, leuk.
    Mooi om dit te kunnen volgen, geniet van je nachtrust in je nieuwe appartement!

  • 17 Juni 2011 - 14:44

    Carlo:

    Zo te horen, heb je een goede keus gemaakt met je nieuwe uitdaging. Fijn!
    Een plezier om je verslagen te lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mozambique, Maputo

Caroline

Actief sinds 08 Feb. 2011
Verslag gelezen: 640
Totaal aantal bezoekers 73814

Voorgaande reizen:

13 April 2011 - 02 Juli 2012

Wonen & werken in Mozambique

Landen bezocht: