Bananalandia & Amarula - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu Bananalandia & Amarula - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu

Bananalandia & Amarula

Door: carolinehermans

Blijf op de hoogte en volg Caroline

26 Juni 2011 | Mozambique, Maputo

The company car has been fixed! Dus vorige week zijn we met ‘motorista’ Ishofa naar Changalane gereden, een klein plaatsje ten zuidwesten van Maputo, bijna in Swaziland. Dit gebied wordt ook wel ‘Bananalandia’ genoemd, omdat er veel bananenplantages zijn. We hebben natuurlijk ook bananen in geslagen, enorme trossen voor omgerekend een euro. In Changalane hebben we een school bezocht waar Fawemo een aantal kinderen van een scholarship voorziet. Toen we de auto parkeerden zag ik een man lopen met een Nederlandse PTT Post jas, Jammer genoeg lukte het me niet om snel een foto maken. We werden hartelijk ontvangen door de directeur . In de klas zongen de kinderen een welkomstlied. Aangezien we verantwoording moeten afleggen aan onze donor, moesten we een aantal kinderen interviewen. Ook ik heb een aantal vragen in het Portugees gesteld. Nouja.. ik heb (in het Portugees) gevraagd naar hun naam en leeftijd en dat was het zo’n beetje en ik heb de foto’s gemaakt!

Met de les gaat het vooruit, ik moet nu dagelijks een krantenartikel lezen en dan in het Portugees over vertellen. Ik had van de week de wetenschappelijke katern gekregen, dus ik weet nu alles over het zeeptekort in Mozambique en hoe men nu zeep probeert te maken van as en kokosnootolie!

Ook heb ik weer een aantal vergaderingen bijgewoond, projectproposols geschreven, meetings met members & donors voorbereid. Een aantal interessante ontwikkelingen gehoord zoals de invloed van klimaatveranderingen op ontwikkelingslanden. Een aantal grote rivieren eindigen in Mozambique & Mozambique heeft een grote kustlijn, dus heel gevoelig voor stijging van de zeespiegel. Door de klimaatveranderingen krijgt Mozambique meer te kampen met overstromingen, droogte en cyclonen. Vruchtbare periodes veranderen en bepaalde gewassen kunnen niet meer verbouwd kunnen. De kwetsbaarheid voor klimaatveranderingen wordt ook nog eens verergerd door extreme armoede.

De afgelopen weekenden ben ik lekker in Maputo gebleven. Naar Afrikaanse muziekvoorstellingen geweest. Een hoop etentjes gehad. Naar de Baraka’s gegaan, of zoals de Engelstaligen zeggen ‘the shack’, dit is een soort container waar je heel goedkoop kunt borrelen. Ook hier serveren ze mijn favoriete drankje: Amarula. Dit is een zoetige soort caramel likeur gemaakt van de vrucht van de Marula boom, ´t lijkt een beetje op Bailey's. heerlijk com gelo! Ook de caiparinha bij hotel Cardoso is een aanrader, inclusief mooi uitzicht. Een feira gastronomica meegemaakt, te vergelijken met 't Maastrichtse Preuvenemint.

Bom domingo!

  • 26 Juni 2011 - 13:02

    Ria:

    Wat heerlijk om je reisverslag weer te lezen! Knap hoor, hoe je daar stap voor stap vorderingen maakt , geniet van de uitstapjes en vooral het lekkere eten en drinken.
    Liefs, Ria

  • 26 Juni 2011 - 18:13

    Seppke Uit Riga :

    Hey lieverd!

    Leuk om weer een update te mogen lezen! En nog leuker dat er nieuw beeldmateriaal bij zit zodat de voorstelling wat gemakkelijker te maken valt..:)!
    Ik mis je onwijs en hoop snel weer even met je te kunnen skypen zodat we weer kunnen bijkletsen. Ik ben net terug uit St. Petersburg wat ook helemaal super was. Ien heb ik vandaag naar de airport gebracht. Time flies when you're having fun... Zelf vlieg ik de 7e weer naar het zonnige zuiden voor een rondje door Europe. We houden echter zekers contact! Lang leve internet en lang leve Caro & Caro!! :)

    Dikke knuf uit een zonnig Riga! xx

  • 27 Juni 2011 - 06:07

    Marleen:

    Hey Caroline, Je begint er al helemaal in te komen, volgens mij! Straks wil je niet meer terug;-) Met dat Portugees komt het vast ook goed, over een tijdje kan je vast alles zeggen wat je wil. Maar het belangrijkste heb je, zo te lezen, al goed onder de knie: eten/drinken bestellen! Klinkt allemaal heerlijk daar. Geniet ervan! Liefs uit tropisch(!) Nederland, Marleen

  • 27 Juni 2011 - 07:19

    Jeanne:

    Hallo Caroline,
    Wij hebben het afrikagevoel alweer een week achter de rug,we hebben het erg leuk en fijn gehad.Alleen vonden we de mensen in Uganda stugger dan de mensen in Tanzania.
    Leuk om je verhalen te lezen en met de foto,s erbij allemaal heel herkenbaar. Veel succes en geniet er maar weer van.
    lieve groetjes Jeanne

  • 27 Juni 2011 - 07:21

    Fabienne:

    Hallo Caroline,
    Leuk om weer een update te lezen!
    Fijn dat je zo bezig bent met vergaderingen en ontwikkelingen. Heb je nog dagelijks Portugese les?
    Amarula is inderdaad erg lekker. Knap hoe je het allemaal doet daar.

    Groetjes Fabiënne

  • 27 Juni 2011 - 17:00

    Ingrid:

    Ha Caroline, borrelen in een container en denken aan het preuvenemint op het Vrijthof, hmm, leuke combinatie. Maar Amarula, alleen daarvoor zou ik al naar Africa willen. Met ijsklonten? Wat een leven zeg daar. Het gaat je steeds beter bevallen, dat kan ik wel door de regels heen lezen. En mooi dat je de taal ook langzaamaan gaat beheersen. Super. Erg leuk om je te lezen. Ik hoop dat je dat blijft doen, ons op de hoogte houden. Zorg goed voor jezelf en keep the wheels turning!!
    Groeten Ingrid

  • 28 Juni 2011 - 16:08

    Chantal:

    Hey nichtje,
    zo te lezen ben je al goed thuis in Maputa! Gelukkig toch nog genoeg Nederlandse "touches": PTT jassen, ontwikkelingen over water, een preuvenemint... Blijf genieten!
    lfs Chantal

  • 06 Juli 2011 - 08:37

    Ineke:

    Hallo Caroline,

    Leuk om te lezen hoe 't je vergaat daar. Zoals ik zie blijft watermanagement voor alle Nederlanders interessant.
    Wij doen het hier ook goed. Pantein heeft een onderscheiding uit Amerika ontvangen, de award voor leren en ontwikkelen op de werkplek van de American Society of Training en Development. Dus je ziet we timmeren hier aardig aan de weg. Natuurlijk is dit ook een klein stukje te danken aan jouw bijdrage.
    Groetjes, Ineke (Gennep)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mozambique, Maputo

Caroline

Actief sinds 08 Feb. 2011
Verslag gelezen: 847
Totaal aantal bezoekers 73819

Voorgaande reizen:

13 April 2011 - 02 Juli 2012

Wonen & werken in Mozambique

Landen bezocht: