Bananas & baratas… - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu Bananas & baratas… - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu

Bananas & baratas…

Door: carolinehermans

Blijf op de hoogte en volg Caroline

29 Mei 2011 | Mozambique, Maputo

Ja, ze zijn gesignaleerd: de eerste mutsen en handschoenen! Het wordt kouder in Maputo, de winter
‘inverno’ is begonnen. Overdag is het nog heel aangenaam rond de 25 graden (m.a.w. rokjesweer), maar ’s avonds vanaf 18.00 uur (want dan is het donker) is het nu tijd voor een trui en zelfs een deken in bed.

Inmiddels ben ik alweer 3 weken in de ochtenden aan het werk bij Fawemo. En het bevalt heel goed.
Ik ben naar veel vergaderingen (reuniãos) geweest. Want 1 van de doelstellingen van Fawemo is het beïnvloeden van onderwijsbeleid. Dus naar het ministerie van onderwijs om feedback te geven over het strategisch onderwijsplan van 2012-2016 (Google translate gebruikt om het plan in het Nederlands te vertalen!). Naar een bijeenkomst voor civil societies om feedback te geven over het poverty action reduction plan. Naar een meeting over adult illiteracy. Deze meeting was trouwens heel interessant. Het blijkt dat maar 50% van de jongeren tussen de 6-25 jaar basisonderwijs afmaakt, hiervan minder dan 20% het voortgezet onderwijs voltooid en hiervan minder dan 10% naar de universiteit gaat, dus het merendeel van de jongeren valt buiten de boot wat onderwijs betreft. De vergaderingen zijn trouwens allemaal in het Portugees. Bij de eerste meeting verstond ik ongeveer van iedere zin 1 woord, maar bij de laatste vergadering al wat meer. Dus mijn Portugees gaat vooruit. Ik heb nu bijna 40 van de 100 lesuren erop zitten. Ik begrijp steeds meer, maar Portugees spreken blijft moeilijk.

Naast de vele vergaderingen (die natuurlijk heel interessant zijn, want ik kom veel over het onderwijssysteem te weten “de plannen” en ik hoor ook de kritiek “de realiteit”) houd ik me ook bezig met een project proposal voor een Spaans fonds voor vrouwen empowerment in Afrika. Ook dit is heel leerzaam. Fawemo wil voor dit fonds in aanmerking komen om een gewone school te transformeren in een gender responsive school.

Op kantoor oefen ik mijn Portugees met Batiste, de assistent, hij brengt me iedere dag water en maakt koffie en thee, het liefste wil hij ook mijn tas dragen en mijn laptop aansluiten, maar meestal ben ik hem voor! Ook praat ik Portugees met Ishefo, de chauffeur (de auto is echter al stuk sinds ik er ben, dus Ishefo heeft niets te doen de hele dag). We praten over het lekkere fruit ‘bananas & tangerinas’ dat ze meebrengen. Dus kortom, tot nu toe, heb ik het enorm getroffen met mijn placement!

Ik zie wel veel armoede, veel zwerfkinderen en veel mensen etend uit vuilniscontainers. Op vrijdag zie je arme mensen langs alle winkels gaan. Veel winkels/kruidenierszaken zijn van Moslims (vooral van Libanezen die tijdens de burgeroorlog zijn gevlucht uit Libanon). Op vrijdag doen deze winkeliers aan liefdadigheid (Sadaqa), ze delen dan brood uit aan arme mensen of bedelaars.

In mijn vrije tijd heb ik de afgelopen weken een aantal films gezien. In Franco (Frans-Mozambiqaans centrum) werd een Europees filmfestival georganiseerd, zelfs met een Nederlandse film (de hel van 63, niet echt een aanrader). Ook ben ik weer bij de kindjes geweest op het kleine schooltje. De juf was jarig en had een enorme verjaardagstaart meegenomen. Een enorme taart is trouwens heel gebruikelijk als je jarig bent. De juf vroeg aan een kindje om een groot mes te halen om de taart aan te snijden. Een groot mes is in het Portugees: “fata granda”, maar het kindje verstond een “vata granda” en keek heel verbaasd. Vata met een ‘v’, betekent koe… en tsja waar je haal je nou een grote koe vandaan? We hebben weer met de kindjes geknutseld en bingo gespeeld, dus ik heb de getallen van 1-50 kunnen oefenen! Ook ben ik gaan shoppen, ik heb mijn eerste capulana’s gekocht (zelfs eentje met Nelson Mandela) niet om aan te trekken, maar om te gebruiken als tafellaken. En een snorkeluitrusting, want volgend week ga ik naar Inhaca island. Ook heb ik weer mooie wandelingen gemaakt met de Hash-club en zelfs een gezellig Indiaas themafeestje meegemaakt. Op zondag weer lekker gezwommen, over het strand gelopen en op zondagavond naar Nucleo Art (een bar/galerij/tuin) met livemuziek.

Oja en waarom moet je altijd even wachten als je ’t licht aandoet om de badkamer in te gaan….
Juist ja… een enorme kakkerlak! Ik had gehoopt dat ze niet in ons huis zouden zijn.. maar jawel hoor… was wel blij dat ik slippers droeg!

Fijne week!


  • 29 Mei 2011 - 14:12

    Caro Uit Riga :

    Dag lieverd, wat een interessant verhaal weer! Zo te lezen begin je langzaam echt je draai te vinden daar in Maputo. Ik hoop dat we snel eens kunnen skypen zodat ik je persoonlijk kan vragen hoe het met je gaat :)!
    Ik zit momenteel midden in mijn examenperiode (fijne afleiding als ik dan even zo'n tof verhaal uit verre oorden mag lezen;)), Het is tamelijk stressvol, omdat het heel veel stof is. Geluk is wel dat ik tot dusver alles gehaald heb. Als het goed is, heb ik de 13e al vakantie... Dan mail ik je zeker weer eens uitgebreid.
    In the meantime, keep safe, happy and healthy!

    Dikke knuffels! xx

  • 29 Mei 2011 - 16:30

    Tilly Ortmans :

    Hoi Carolien, als ik je verhaal lees krijg ik de indruk dat je aardig gewend raakt. Portugees lijkt een beetje op Spaans? Althans daar heet de winter inverno en de zomer verano. Het lijkt me ook wel eenzaam, zo ver weg van iedereen die je kent. Het werk lijkt me leuk en interessant. Mis je Nederland? Je werk in Nederland? Lieve groeten , Tilly

  • 29 Mei 2011 - 16:48

    Britt:

    lieve caroline, wat ontzettend gaaf dat je dit allemaal meemaakt. Je komt er zoveel 'rijker' vandaan. En don't worry dat je hier iets mist... er gebeurt echt helemaal niks hier. Have fun, geniet zoals je nu doet, je hebt het verdient en.... ik ga snel weer aan een nieuwe brief zitten xxx britt

  • 29 Mei 2011 - 16:53

    Britt:

    sorry, hebt verdiend met een d natuurlijk. Ik heb net wat wijntjes op... drink jij ze ook nog?

  • 29 Mei 2011 - 18:38

    Noelle:

    Yessssss! Weer een update! Klinkt alsof je je draai begint te vinden. Ik mail je snel! X

  • 29 Mei 2011 - 19:14

    Renee:

    He Caroline,
    Je had je portugees lekker kunnen oefenen in Maastricht momenteel: heb circa 50 studenten van over de hele wereld op bezoek nu ivm MHPE. O.a. 8 Brazilianen en 1 Portugeese.
    Het is een lekker drukke maar gezellige boel. Ben je nu al verhuisd trouwens? Veel snorkelplezier!

  • 30 Mei 2011 - 08:22

    Natascha:

    Heey, ik was alweer benieuwd naar je laatste ervaringen en verhalen. Klinkt goed allemaal, je begint volgens mij al aardig in te burgeren. Veel succes met je portugese lessen. Kan je vertellen dat mijn nieuwe baan (nog steeds leeuwenborgh) me heel goed bevalt. En mijn contract is inmiddels verlengd. XX Natascha

  • 30 Mei 2011 - 09:43

    Jeanne:

    Hallo Caroline,
    Wat een gezellige schrijfstijl heb je.
    Ik kan me bij alles een goede voorstelling maken.
    Ik heb vroeger mijn swahili in het begin het meeste geleerd van onze hulp en van de markt.
    Elke dag 10 nieuwe woorden leren, dan kom je er wel.....zegt een oude wijze vrouw!!!
    We hebben net met al onze kinders en kleinkinders een weekend in Domburg doorgebracht (35 jaar getrouwd). Het was zeer gezellig en a.s. zaterdag gaan we voor 2 weken naar Uganda een vriend opzoeken en rondtrekken.
    We hebben er zin in. Kunnen wij weer swahili spreken.
    Succes met je portugees en veel werkplezier.
    groetjes

  • 30 Mei 2011 - 15:54

    Anouk:

    A senhora Carolina! Wat leuk weer om wat van je te lezen...zo te zien heb je het er heerlijk. Mooi zo! Heel veel plezier alvast op Ilha d'Inhaca, daar heb ik een van de mooiste sterrenhemels in mijn leven gezien! Super! (en neem voldoende geld mee, want er is daar niks en wat er is is muito caro ;-) Enjoy! XX

  • 31 Mei 2011 - 14:47

    Chantal:

    Hey nichtje,
    Hier is het de laatste tijd even druk geweest, zodat ik je nog niet gemaild heb. Zo te lezen ben jij inmiddels ook goed begonnen!! Ik vind het super om je belevenissen te lezen.
    Binnenkort ontvang je nog een uitgebreider mailtje van me. Nu moet ik namelijk gaan sporten...
    Succes daar en geniet!
    Heel veel liefs Chantal

  • 31 Mei 2011 - 14:59

    Ingrid:

    Hey Caroline, wat een interessante ontwikkelingen maak je door. Ik heb het idee dat je steeds meer betrokken raakt in allerlei projecten. Wel heel leuk lijkt me die afwisseling. Daarnaast ook nog tijd en ruimte voor ontspanning, klinkt goed. Kun je daar ook lekker shoppen, of wat moet ik me daar bij voorstellen? Ze zullen toch minimaal wel een bijenkorf hebben en een store met echte UGGs? Anders laat maar weten, dan stuur ik je wat warme kleren op. Geniet van je avontuur en hoop snel weer van je te lezen. Groeten Ingrid
    P.s, heeft het project proposal of Fawemo misschien aandelen bij de OB? Die fietst nl de hele tijd heel irritant door jouw verhaal heen met een "aanbieding"!

  • 02 Juni 2011 - 18:57

    Ria Ewalds:

    Hoi Caroline,
    Wat een genot om ieder keer je verslagen te lezen! Ik begin zo langerzamerhand te begrijpen hoe je stap voor stap je weg moet vinden in M. en het onderwijssysteem daar. Wat een klus zeg, vooral vanwege de taalbarriere. Nou, ik heb echt bewondering voor je. Dikke kus, van Ria

  • 06 Juni 2011 - 00:31

    Misj, Je Achterbuur:

    Hey buuf, leuk om te lezen dat je je draai gevonden hebt. Prima methode om de kids stil te krijgen; space-cake.
    Geniet ervan en het ga je goed !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mozambique, Maputo

Caroline

Actief sinds 08 Feb. 2011
Verslag gelezen: 571
Totaal aantal bezoekers 73816

Voorgaande reizen:

13 April 2011 - 02 Juli 2012

Wonen & werken in Mozambique

Landen bezocht: