Boa noite! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu Boa noite! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu

Boa noite!

Door: carolinehermans

Blijf op de hoogte en volg Caroline

29 April 2011 | Mozambique, Maputo

Na 2 weken, begin ik me al een beetje thuis te voelen. Ik kom al bekenden tegen op straat, begin ook al straten te herkennen. Helaas wen ik nog niet aan alle nachtelijke geluiden, om 03.00 uur haalt men namelijk de vuilnis op, om 04.00 uur gaat Confidencia ( de guard) ’t trappenhuis schoonmaken en tot in de vroege uurtjes doet men aan karaoke (en dit wordt echt niet beter naarmate ’t later wordt… ).

Ik ben nog niet gestart bij Fawemo, maar wel begonnen met de Portugese les. Iedere dag 2 uurtjes les van Ernesto en natuurlijk huiswerk. Het is blijkbaar de bedoeling dat je eerst de taal leert voordat je echt bij je werkgever gaat starten. Hierdoor heb ik dus ook tijd om de stad nog beter te ontdekken.

Ik heb een heerlijke zondag doorgebracht wandelend op het strand van Catembe, een dorpje dat aan de andere kant van de baai van Maputo ligt. Met een bootje voor 10 meticais (2.5 eurocent) naar de overkant.

Ik heb aan ‘hashing’ gedaan. De hash house harrier is een groep expats die samen wandelen en rennen en vervolgens een biertje drinken. De wandeling was echt heel mooi, we zijn met four-wheel drives buiten Maputo gereden, een weg met heel veel kuilen en de ramen dicht vanwege de modderspetters. We hebben een supermooie wandeling gemaakt door de natuur, door kleine dorpjes met vissersboten. De hash heeft echter ook allerlei rituelen. Iedereen heeft bijvoorbeeld een bijnaam en moet een hash t-shirt dragen. Terug in het clubhuis moest iedereen in een cirkel gaan staan, ‘studentikoze’ liedjes zingen en vooral veel bier drinken…

In Maputo zijn heerlijke restaurants te vinden van Thais, Italiaans, Lebanees, bbq (Tip: Galush, staat niet in de LP!) tot restaurants met traditionele Mozambiqaanse gerechten zoals Matapa (soort spinazie met kokosmelk en soms met krab, gereserveerd met rijst). Een hoofdgerecht kost meestal rond de 200 mets, omgerekend ongeveer 4,50
euro.

Maar ik heb ook het echte Mozambikaanse leven (eindelijk) gezien. Ik ben met de juf van de Nederlandse school in Maputo meegegaan naar een schooltje in een buitenwijk van Maputo (2 klaslokaaltjes). Waar kinderen die wat extra aandacht nodig hebben, op vrijdagochtend 2 uurtjes mogen knutselen. Zandwegen, kleine huisjes, armoede, maar hele vrolijke kindjes die met heel veel aandacht en plezier een luchtballon van gekleurd papier hebben geknutseld.

Dit weekend ga ik snorkelen in Bilene. Fijne Koninginnedag toegewenst!

Ate Logo!
Liefs, Caroline

De koninginnedagborrel op de Nederlandse ambassade was trouwens erg geslaagd, inclusief zelfgemaakte bitterballen door de secretaresse van de ambassadrice!

• 29 April 2011 - 18:02

Lobke:

Mooie verhalen dame, nu al!! Hopelijk kom ik je volgende week keer op Skype tegen om ff bij te kletsen tussen al je social activities in haha ;-)

• 29 April 2011 - 18:12

Anouk:

Boa noite Caroline! Heerlijk om te lezen allemaal, ik zie het je zo allemaal doen. En heel herkenbaar :-)Fijn dat het allemaal zo goed bevalt! Geniet van alles! Beijos XXX

• 29 April 2011 - 18:13

Anouk:

ps. ga nu een wijntje op je drinken bij Zondag ;-)

• 29 April 2011 - 18:19

Noelle:

Klinkt goed hoor! Hoop dat je snel een ander slaapplekje vindt! (en anders oordopjes;)) liefs!

• 29 April 2011 - 19:39

Natascha:

Leuk om al je ervaringen te lezen. Hoop alleen dat je snel een andere je slaapplaats vindt, zodat je toch wat uurtjes kunt slapen. Geniet in ieder geval van alles. Groetjes!

• 29 April 2011 - 20:11

Yvette:

Het verenigingsleven snel gevonden... slim! Misschien ligt er nog een mooie opdracht bij LP voor jou te wachten?
    Zondag babyborrel op het strand te Scheveningen... Kan het Hagenaar gevoel weer even een plek krijgen;-)

• 30 April 2011 - 06:26

Linda Ris:

Hahaha ben je ook aan het hashen? Het klinkt hetzelfde overal... :)

• 30 April 2011 - 14:41

Caro S:

Bom dia querida!

Klinkt weer supers allemaal! Ook erg mooie pics! Vandaag is het officiele Q-day festijn niet ver van jouw geboorteplaats vandaan, maar wij hebben beiden de plaatselijke festiviteiten reeds achter de rug :). Hier bij mij herinnert alleen nog een oranje boa en een heftige meerdaagse kater aan ons oerhollandse feest van afgelopen donderdag ;). Eerst een poepie sjiek de friemel ambassadeborrel met alle prominenten uit Letland, daarna een ouderwets gezellige afterparty met veel te veel alcohol en nederlandstalige muziek. Ook bij ons waren er bitterballen, haring, paling en heiniken van de tap (alleen waren de bitterballen alhier volgens mij gewoon van Van Dobben). Nu weer aan de studie, want daarvoor ben ik tenslotte hier...
    Jij ook veel suc6 en plezier met het leren van de taal, de cultuur en nieuwe mensen maar jou kennende is dat geen enkel probleem! Ik kijk uit naar je volgende update! Keep in touch!

Veel liefs en een dikke knuf, Caro xxx

• 03 Mei 2011 - 14:49

Margriet:

He Caroline,

Wat leuk om te lezen wat je allemaal gedaan hebt en er lekker op uit gaat! Wij hebben helaas geen bitterbal gehad met q day..;)
    succes met je portugees!

• 04 Mei 2011 - 07:13

Fabienne:

Leuk dat je op een school bent geweest. Er ligt in ieder geval wat materiaal op tafel, dat hadden we in Zuid-Afrika helemaal niet.
    Het eten klinkt erg goed, afwisselend in ieder geval.
    Hoe was het snorkelen?

• 09 Mei 2011 - 08:52

Tessa:

Hoi Caroline,

Wat leuk om je reisverslag te lezen, en wat fijn dat je nog wat extra tijd hebt om in te burgeren voordat je aan het werk gaat. Ik word helemaal blij van je foto's, want mijn eigen foto's van Mozambique zijn helaas verloren gegaan door een computer crash. De sfeer, kleuren en beelden zijn heel erg herkenbaar! Ook dat lege strand... sommige mensen hier kunnen nauwelijks bevatten hoeveel tropisch en toch ongelooflijk leeg strand er kan zijn op de wereld. Cumprimentos e boa sorte!

• 09 Mei 2011 - 12:49

Ineke:

Hallo Caroline,
    Hoe is het met je Portugees? Met twee uur les per dag gaat dat natuurlijk met sprongen vooruit en kun je binnenkort aan het werk.
    Wat het weer betreft proberen wij jullie te evenaren hier in Nederland. Met 29 graden afgelopen weekend waren wij de warmste plek in Europa. Groetjes uit een warm Nederland.

• 12 Mei 2011 - 10:20

Marieke ( Meihorst ):

Hoi Caroline.

Leuk om te horen/ zien dat je dagen redelijk gevuld zijn, ook al ben je nog niet met 't "echte werk "begonnen. Het weer is hier ook goed, maar jouw ervaringen zijn onbetaalbaar Fijn om zo op de hoogte te zijn. We missen je, maar genieten van je verhalen. (Hartelijke groet

• 31 Mei 2011 - 19:30

Stans:

Ha die Caroline,

Ik vind dat je geweldig je best doet om iedere keer zo'n mooi en lang reisverslag met foto's voor ons te mailen. We steken er veel van op. Ga zo door!
    We zullen de hash club van jou maar niet gaan verwarren met de hasj club hier.
    Sterkte met je Portugees.
    Groetjes en liefs, Stans