Paciência! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu Paciência! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu

Paciência!

Door: carolinehermans

Blijf op de hoogte en volg Caroline

21 April 2011 | Mozambique, Maputo

Lieve allemaal,

Ik ben nu precies een week in Maputo, time flies…

Ik heb veel contact met andere VSO volunteers uit UK, VS, Zweden en zelfs uit Nederland, De meesten zijn al wat langer in Maputo en hebben veel handige tips en goede adresjes. We gaan vaak samen op pad en zo leer ik veel van hen (vooral ook om geduld te hebben….).

Het straatbeeld in Maputo is gewoon mooi. Mooie vrouwen met capulana’s in schitterende kleuren, spelende kinderen in schooluniforms, vervallen koloniale huizen, rijtjes met tweedehands schoenen, kokosnoten, versgebrande cashewnoten en pinda’s. In het centrum zijn een aantal kleinere en grotere supermarkten te vinden. Veel etenswaar wordt geïmporteerd en is dus zeer prijzig, zelfs duurder dan in Nederland. Vrouwen en jongens verkopen op straat groenten en fruit, dus ik eet vooral papaja’s, mango’s bananen, appels en tomaten. Er is een bakkerij aan de overkant van mijn straat, waar je de hele dag door heerlijke warme broodjes kunt kopen, maar ook allerlei koekjes en scones. Als het donker is (en het is hier om 18.00 uur donker) dan moet ik wat meer opletten en eigenlijk niet alleen over straat lopen, bepaalde straten kan ik dan beter mijden.

Wat heb ik de afgelopen week allemaal gedaan? Ik ben met een chapa naar een markt gegaan. Een chapa is een lokaal busje waar normaal gesproken 11 mensen in kunnen, maar hier in Mozambique passen er wel meer dan 20 mensen in (inclusief volslanke Afrikaanse mama’s)! Op de markt werd echt vanalles verkocht tot tweedehands trouwjurken aan toe!

Maputo ligt aan de zee, dus er wordt veel vis verkocht. Ik ben op een vismarkt geweest (was een beetje toeristisch), maar wel lekker m’n eigen visje kunnen uitzoeken en vervolgens in een restaurantje laten klaarmaken.

Ik probeer ook een beetje uit te zoeken welke sport ik hier kan gaan doen. Een aantal mensen volgen djembelessen, ik ben al een paar keer gaan wandelen over de boulevard, met een schitterend uitzicht over de baai. Heb een zwembad om de hoek gevonden, maar dat is een beetje erg vies en ook een tennisbaan, dus nu nog op zoek naar een tennispartner!

Het weer is de afgelopen week wisselend geweest, van Nederlandse regen tot drukkende warmte. Maar het is goed te doen, een aantal weken geleden schijnt het echt heel warm te zijn geweest. In juni/juli wordt het kouder, een graad of 13 zegt men… ‘t schijnt dat de lokale bevolking dan zelfs wollen mutsen en handschoenen draagt… ben benieuwd of dit waar is.

Volgende week start gelukkig de Portugese les, samen met mijn huisgenoten Kathy en Pru krijg ik van Ernesto iedere middag les, ik heb er zin in. Volgens mij is het eerst de bedoeling dat ik (een beetje) Portugees leer, voordat ik bij Fawemo kan beginnen. Paciência dus!

Alvast fijn en zonnig paasweekend toegewenst!

Liefs, Caroline

PS
- Als het goed is krijgt mijn kast morgen planken en een roede!
- Ik raak een beetje gewend aan de herrie op straat ’s nachts…
- Ik heb een uitnodiging voor de 28ste… mmm bitterballen!
- (En Marleen: Augusto valt reuze mee hoor!)

  • 21 April 2011 - 16:58

    Jan Hendriks:

    Hoi Caroline,
    Fijn om te horen dat je goed geland bent. Ik volg je berichten steeds met belangstelling. Veel succes,

    groeten
    Jan

  • 21 April 2011 - 19:51

    Lobke:

    Waaattt?? 13 graden in juli ... ehmm ... slik. Morgen ga ik naar zuid-Spanje, terwijl het hier 26 graden is en daar ... regen. Lekker is dat :-))

    Jah, je geduld zal een hele schone zaak zijn tegen de tijd dat je weer in ons ongeduldige kikkerlandje arriveert.

    Dikke Paaszoen!

  • 21 April 2011 - 20:57

    Renee:

    Mmm, geduld, ga je vast nog de rest van je leven plezier van hebben, die vaardigheid (of is het een attitude ;) misschien zelfs competentie...).
    We genieten hier van een zomerse lente. En, oh ja, mijn proefschrift is goedgekeurd. 7 juli verdedigen! Dusseh, mocht je nog van plan zijn even naar het Hollandse te komen, rond die periode is goed idee (zeker als het daar zo koud is ;)
    liefs

  • 22 April 2011 - 07:22

    Ingrid:

    Hey Caroline, ik begrijp het al, ik moet mn tennisracket meenemen? Wat klinkt het allemaal leuk, nog wel heel erg toeristisch maar ik zou zeggen, geniet daar van. Straks als je ingeburgerd bent zul je je vooral een local voelen en dan komt die paciência vanzelf. Hou je goed en goede paasdagen daar. Gr Ingrid

  • 22 April 2011 - 08:17

    Marleen:

    Heerlijk...niets moet...alles mag. Geniet nog maar even van je vrije tijd (en het vakantiegevoel, dat ik althans meen op te maken uit jouw reisverslag). Heeft ook zo z'n voordelen, de manana manana-lifestyle;-) Wordt trouwens de 28e al Q-day gevierd in Maputo?
    Hier is het inderdaad ineens hoog zomer geworden, da's weer eens wat anders dan de regen in Mozambique vandaag. Jij ook alvast fijne paasdagen!

  • 22 April 2011 - 13:10

    Stans:

    Ha die Caroline.
    Leuk om weer wat van je te horen.
    We leren er nog van.
    Het is in Nederland zo warm dat je er een zwaar hoofd van krijgt.
    Onze verstopte paaseieren in de tuin worden nu dubbel hard gekookt.
    Wordt Pasen bij jullie ook gevierd?
    Ik wens je in ieder geval een plezierig weekend.
    Groet en liefs, Stans


  • 22 April 2011 - 13:22

    Chris:

    Hi Caroline,
    Zo'n visje uitzoeken en klaar laten maken is idd klinkt goed!
    Ik denk dat Henk Wijngaard op de markt bij jou inspiratie heeft opgedaan voor zijn wereldhit..!! Zijn er op die markt ook tweedehands geiten wollen handschoenen te vinden? Als jij de enige bent zonder muts en handschoenen zien ze meteen dat je geen local bent...
    Veel plezier daar!
    Chris

  • 22 April 2011 - 14:18

    Edmée:

    Hoi Caroline,

    Leuk om je verhaal te lezen! kan me inderdaad niet voorstellen dat ze met 13 graden met de wollen muts oplopen! Ik hoop dat je een leuke tennispartner vindt! PS: de foto's gaan nog allemaal komen, bank paste niet naar binnen, dus moet via kapsalon donderdag! haha.. ik laat je nog wel iets weten! Veel succes, ook met de portugese les!! :) Liefs Edmée

  • 22 April 2011 - 16:42

    Jan Wouter:

    Hoi, gelukkig dat er nu beweging in zit. Letterlijk, je bent er. Klinkt zo herkenbaar wat je schrijft over het zoeken naar wat vastigheden als sport e.d. Hoe zit het met die bitterballen en haring, je bent toch wel eregast he. Tja en hier is natuurlijk weinig veranderd, alles loopt als het loopt, de Belgen zijn al 1 jaar regeringsloos, het wordt pasen dus de stad zit vol Pruisen en Belgen die shoppen, de Lambertuskerk komt steeds verder in de steigers en de bomen op de Hertogsingel willen maar niet groeien... ik houd je verhalen in de gaten en jou op de hoogte. Veel plezier.

  • 22 April 2011 - 19:34

    Britt:

    leuk deze berichten. wat maak je in een week tijd toch al niet mee. Wel direct een goed les voor jou, pazienza...
    geniet ervan PS: als ik een muts voor je moet opsturen....
    x britt

  • 23 April 2011 - 09:45

    Diaan:

    Leuk Caroline,

    Leuk om dit te lezen en je fotootjes te zien! Die uitnodiging voor de bitterballen heb je goed geregeld!!!!

  • 23 April 2011 - 20:20

    Ilona:

    Hey Caroline, leuk om te lezen hoe het je vergaat...geduld is dan wel een schone zaak maar zeker even wennen denk ik. Handig die jurken...ben je iig sneller klaar dan hier

  • 26 April 2011 - 15:27

    Caro S.:

    Dag lieve Caro,

    Leuk weer van je te vernemen! Wat een verhalen! En wat schrijf je leuk! Echt heel pakkend, ik zie het zo voor me!
    Zoals ik kan merken, begin je je draai al een beetje te vinden aldaar. En ja, geduld is een schone zaak zo te horen! Mooie uitdaging voor jou als pientere, vlotte, Nederlandse jongedame ;)!
    Leuk dat ook jij donderdag a.s. het glas heft op onze Bea en wellicht een bitterballetje of twee nuttigt daar in het verre Mozambique! Ik ga hier in Riga ook naar de officiele borrel en 's avonds met de voetjes van de vloer tijdens een Q-day party :).
    Ik wens je alvast veel plezier en weet zeker dat je daar leuke mensen en wellicht zelfs wel je toekomstige (tennis)partner gaat ontmoeten aldaar... Hou me op de hoogte!
    Lieverd ik mis je en hoop dat het goed met je gaat!
    Vanuit Riga een hele dikke knuffel en tot mails/skypes!

    xx

    PS: hilarisch die secondhand jurken op de plaatselijke markt! Nu alleen nog een wit paard en een leuke vent die kan rijden!
    Vraagje: hoeveel huwelijksaanzoeken heb je tot nu toe al gehad :)?

  • 27 April 2011 - 07:53

    Jeanne:

    Hallo Caroline,
    Gezellig weer wat nieuws van je te horen.We komen zo veel meer van je te weten dan anders het geval was....
    Wij hebben een heerlijk paasweekend achter de rug met alle kinders en kleinkinders. Met Marin en Sofi hebben we tranen gelachen.
    De paaseieren zijn weer allemaal geraapt en er is zelfs gezwommen, zo'n lekker weer hadden we. Succes met je Portugeese les en veel plezier op de oranjeborrel. Ben benieuwd of je nieuwe haring krijgt.
    groetjes Jeanne en van Anton natuurlijk ook

  • 27 April 2011 - 09:33

    Ineke:

    Hallo Caroline,
    Het klinkt allemaal wel goed, behalve het zwemmen in een vies zwembad.
    Zo te zien vanuit je verblijf ligt er nog wel een aardig bouwterreintje. Wie weet als je besluit wat langer te blijven!!!
    Wij hadden hier de Pasen van de eeuw, met heel veel zon, geweldige temperatuur, etc. Volgens mij heeft heel Nederland drie dagen lang aan de barbecue gezeten en zijn alle paaseieren gesmolten.
    Groetjes

    Ineke

  • 27 April 2011 - 14:33

    Fabienne (Pantein):

    Hoi Caroline,

    Leuk dat je al veel mensen leert kennen en zij je wegwijs maken. Geduld.. tja dat is soms best lastig he :-) Men hecht minder of niet aan afspraken.
    Klinkt lekker al die groenten en fruit! En dan ook nog sporten, helemaal goed. Gelukkig ook nog wel scones e.d!
    Djembe spelen en shoppen op de markt, wat heb je het slecht! We hebben vanmorgen nog een bijeenkomst in Heijen gehad, we missen je wel hoor.

    Tot je volgende verhaal!

  • 27 April 2011 - 19:13

    GHISLAIN PATRICIA :

    NOG VEEL TE ERVAREN IS DE BOODSCHAP ? NOG VEEL TE LEREN DAS PAS LEVEN , DOOR ALLES MEE TE MAKEN , IS DE PASSIE HET ALS MENS WAAR TE MAKEN . SUCCES ++++

  • 27 April 2011 - 20:26

    Sophie (pantein):

    He Caroline,
    wat een avontuur en hoe leuk je het beschrijft! zeker de foto's maken het heel echt voor mij. Om in een totaal andere wereld, je eigen plekje te gaan vinden en dan eerst nog eens de taal onder de knie krijgen. Dit is een ervaring voor de rest van je leven. Ik blijf met plezier je belevenissen volgen.
    Groetjes Sophie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mozambique, Maputo

Caroline

Actief sinds 08 Feb. 2011
Verslag gelezen: 701
Totaal aantal bezoekers 73817

Voorgaande reizen:

13 April 2011 - 02 Juli 2012

Wonen & werken in Mozambique

Landen bezocht: