3 meses; tempo livres e trabalho - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu 3 meses; tempo livres e trabalho - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Caroline Hermans - WaarBenJij.nu

3 meses; tempo livres e trabalho

Door: carolinehermans

Blijf op de hoogte en volg Caroline

17 Juli 2011 | Mozambique, Maputo

De eerste 3 maanden in Maputo zijn voorbij. Ik merk dat ik mijn draai in Maputo bijna gevonden heb, zowel bij Fawemo als ook buiten het werk.

Met Fawemo ben ik weer in Bananalandia geweest, scholen bezocht in Changalane, Boana en Moamba. Natuurlijk weer met een enorme tros bananen thuisgekomen. Inmiddels ben ik dan ook zeer bedreven in het bakken van bananencake!

Ook ben inmiddels gewend aan de traditionele handdruk. Dit betekent dat je eerst gewoon een hand geeft, vervolgens elkaars duim vastpakt en dan weer een hand geeft. De eerste keer wist ik niet wat ik moest doen…

Ik heb nog steeds Portugese les (en dit is ook hard nodig). Iedere vrijdag maken we tijdens de les een uitstapje met de leraar. Zo zijn we naar het geldmuseum geweest en naar het Museu de Historia Natural. Dit national history museum is trouwens erg mooi, het is een gerestaureerd koloniaal gebouw vol met opgezette dieren van giraffen, haaien tot olifant foetussen. Iedere vrijdagavond is in de tuin van dit museum live-muziek.

Ik heb mijn eerste Afrikaanse dansles gehad . Maar dit was toch niet echt een succes (“você tem dois problemas; suas pernas e braços m.a.w. “je hebt 2 problemen; je benen en je armen’…), ook al ‘baart oefening kunst’… En gegolft, op een baan uit 1908, was leuk om te doen, maar te prijzig voor mijn volunteer-salaris. Mijn voorkeur gaat uit naar yoga, iedere woensdagavond in de woonkamer van mijn oude appartement. Ik kijk vooral uit naar het einde van de yogales, want dan geeft Sergio iedereen een korte voet-, hand-, nek- en hoofdmassage, heerlijk! En ik ben lid geworden van Toastmasters. Dit is een club met als doel je spreekvaardigheid te oefenen. Men komt 2 keer per maand samen om te oefenen met het geven van speeches, in het Engels (niet in het Portugees). Ik had er nog nooit van gehoord, maar Toastmasters is internationaal, zelfs actief in Nederland.

Op zondagmorgen heb ik op het strand frisbee gespeeld. Ik dacht eigenlijk dat frisbee een beetje overgooien is, maar het is veel meer dan dat! Je speelt in 2 teams, op een veld van 60 bij 40 meter met 2 doelzones van 20 bij 40 meter. Het doel van het spel is om de frisbee naar een teamgenoot in de doelzone van de tegenpartij te gooien. Het is verboden te lopen met de frisbee in de hand. Dit betekent een hoop ge-ren en goed kunnen gooien en vangen! Maar op een zondagmorgen met een zonnetje erg leuk om te doen!

In mijn straat, Avenida Martires de Machava, ligt Villa Algarva. Dit is echt een van de mooiste gebouwen van Maputo, wel vervallen maar nog steeds mooi met beschilderde blauw-witte tegels. Tijdens de koloniale tijd was deze vila het hoofdkwartier van de Portugese geheime politie en volgens verhalen vonden in de kelders van dit gebouw gruwelijke martelingen plaats. Er is mij verteld dat men dit gebouw wil gaan opknappen, maar dit zal waarschijnlijk nog wel even duren.

Deze week heb ik een membermeeting van Fawemo in het vooruitzicht en een training advocacy (beleidsbeïnvloeding). Het beïnvloeden van beleid is ook een van de doelen van Fawemo. Door de wetgeving te beïnvloeden, kun je miljoenen mensen tegelijk helpen.

Fijne week!

  • 17 Juli 2011 - 20:32

    Isabelle:

    In augustus dit jaar vertrek ik voor 3 weken Jo'burg - Mozambique - Jo'burg op vakantie met Drifters. Ik kijk er zowiezo naar uit om Mozambique te bezoeken maar na het lezen van je verhalen en het bekijken van je foto's en video kijk ik er énorm naar uit ! Een vakantie is natuurlijk maar een momentopname ...
    Vele groetjes uit het regenachtige België
    Isabelle

  • 17 Juli 2011 - 20:38

    Yvette:

    Maakt niet uit waar; jij zoekt -in no time- de meest geweldige activiteiten uit. Goede herinneringen aan onze yoga lessen (inclusief kikkerhouding), die massage mag van mij overgenomen worden;-) Succes met alle werkzaamheden en een fijne tijd.

  • 17 Juli 2011 - 20:41

    Renee:

    He Caroline,

    Goed te horen dat je je draai aan het vinden bent. Had niet anders van je verwacht. In regenachtig Nederland tel ik af tot de vakantie (nog 3 daagjes werken) en daarna op vakantie naar Noord-Ierland en Frankrijk. Eén weekje thuis en dan naar Wenen, 1,5week thuis en dan naar Zweden, een maand thuis en dan 2 weken naar Canada. En zo gaat het nog wel even door ;)
    Ben benieuwd naar je recept voor bananencake trouwens!
    Liefs van Renee

  • 20 Juli 2011 - 08:44

    Seppke:

    Fijn om te horen dat je je draai begint te vinden lieverd! Leuk verslag wederom! Tot gauw op de skype! Mis je! Dikke knuffel! xx

  • 20 Juli 2011 - 19:00

    Rinske:

    Klinkt goed! Heb je ook al vriendinnen daar gevonden om daar al die leuke dingen mee te ondernemen?

    groet
    Rinske

  • 26 Juli 2011 - 17:10

    Fabienne (Pantein):

    Hoi Caroline,

    3 maanden alweer? Wat vliegt de tijd! Misschien gaat de tijd in Mozambique wat langzamer? Leuk yoga en frisbee spelen!
    Wetgeving beinvloeden zal zeker nodig zijn om echt vooruitgang te boeken.
    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mozambique, Maputo

Caroline

Actief sinds 08 Feb. 2011
Verslag gelezen: 682
Totaal aantal bezoekers 73702

Voorgaande reizen:

13 April 2011 - 02 Juli 2012

Wonen & werken in Mozambique

Landen bezocht: